جمهوری‌خواهان اورگان: آشوب کنگره آمریکا برای تخریب ترامپ صحنه پردازی شده بود

«آشوبگران اعضای آنتیفا بودند و نه حامیان ترامپ»

NATHAN HOWARD / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / GETTY تظاهرکنندگان هوادار ترامپ در شهر پورتلند ایالت اورگان - IMAGES VIA AFP

حزب جمهوری‌خواه اورگان قطعنامه‌ای را تصویب کرد که به اشتباه ادعا می‌کند که شورش در کنگره آمریکا عملیاتی «ساختگی» یا به اصطلاح «پرچم کاذب» بود و با هدف آسیب به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق و تقویت جو بایدن، رئیس‌جمهور فعلی، انجام شد.  

این قطعنامه، آشوب در کنگره را با استفاده آدولف هیتلر از آتش‌سوزی رایشتاگ در برلین برای گردآوری قدرت و تعلیق آزادی بیان، تجمعات و رسانه‌ها، مقایسه می‌کند و می‌گوید: «خشونت در ساختمان کنگره آمریکا یک عملیات ساختگی با پرچم دروغین بود که برای بی‌اعتبار کردن رئیس‌جمهور ترامپ، حامیانش و تمامی جمهوری‌خواهان محافظه‌کار طراحی شده بود، این برای استیضاح رئیس‌جمهور ترامپ و پیشبرد هدف حزب دموکرات در قبضه کامل قدرت، انگیزه ساختگی ارائه داد و شباهتی ترسناک با آتش‌سوزی رایشستاگ آلمان در فوریه ۱۹۳۳ دارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«پرچم کاذب» اصطلاحی است که به طور فزاینده‌ای در جناح راست استفاده می‌شود و ادعا می‌کند که اقدامات منتسب به یک گروه، از سوی گروه دیگری انجام شده است.  

بسیاری از محافظه‌کاران ادعا کرده‌اند که آشوبگران اعضای آنتیفا بودند و نه حامیان ترامپ. اما شاهدی بر این ادعا موجود نیست و بسیاری از افراد شناسایی شده و حامیان ترامپ در میان جمعیت بودند.  

به گزارش واشینگتن‌پست، دموکرات‌ها در هر دو مجلس قانونگذاری ایالت اورگان اکثریت را دارند. در ماه نوامبر، جف مرکلی، سناتور دموکرات، با ۵۷ درصد آرا مجددا انتخاب شد و در مقابل جو ری پرکینز، نامزد حزب جمهوری‌خواه اورگان که به جنبش کیوانان معتقد است، ۳۹ درصد آرا را کسب کرد.  

جمهوری‌خواهان برای تبرئه رئیس‌جمهور سابق در دومین دادگاه استیضاح او، تحت فشار شدید قرار دارند. احزاب جمهوری‌خواه ایالتی در سراسر کشور تصریح می‌کنند که از آقای ترامپ حمایت می‌کنند و تلاش خواهند کرد هر کسی را که علیه او باشد، مجازات کنند.  

سناتورهای جمهوری‌خواه با موج درخواست‌های رای‌دهندگانی مواجهند که از آنان می‌خواهند به تبرئه او رای داهند و برخی سناتورهای جمهوری‌خواه می‌گویند که برگزاری دادگاه از اساس «احمقانه» و «مغایر با قانون اساسی» است.  

آشوبگران در ماه دسامبر به کنگره ایالتی اورگان یورش بردند و تصاویر ویدیویی نشان می‌دهد که مایک نیرمن، قانونگذار جمهوری‌خواه این ایالت اجازه می‌دهد که جمعیت از در پشتی وارد شوند.  

قطعنامه فوق همچنین ده جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان را که به استیضاح آقای ترامپ رای دادند، با ژنرال بندیکت آرنولد، خائن جنگ انقلاب آمریکا مقایسه می‌کند که در دوران جنگ استقلال آمریکا، وفاداری‌اش را متوجه بریتانیا کرد.  

این قطعنامه می‌گوید: «ده عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان، با رای به استیضاح ترامپ، با توطئه تسلیم کشور ما به نیروهای چپگرا برای تثبیت دیکتاتوری عاری از تمامی آزادی‌های باارزش، تاریخ را تکرار کردند.»  

به گزارش نشریه «اورگانین» این قطعنامه به جای آن که مورد تاییر قانونگذاران ایالت قرار گیرد، از سوی مقام‌های حزبی در ایالت اورگان تایید شده است.  

جیم مور، کارشناس علوم سیاسی در دانشگاه پاسیفیک در فورست گرو، به اورگانین گفت که «مقام‌های حزبی، بسته به گرایش حزبی خود، معمولا بیش از رای‌دهندگان به چپ یا راست گرایش دارند.»

کوین هوار، مدیر ارتباط‌های حزب ایالتی، در ویدیویی ادعا کرد: «آنان از وضعیتی که رخ داده استفاده می‌کنند و آن را به آن چه که می‌گویند، برگردانده‌اند. می‌دانید؟ ما باید تمامی این گروه‌های کذایی را که دوستشان نداریم، به عنوان شورشی اعلام کنیم.» 

علی‌رغم وجود شمار زیاد ویدیوها و عکس‌هایی که حامیان خشن ترامپ را در حال سرقت از کنگره نشان می‌دهند، بیل کاریر، رئیس حزب جمهوری‌خواه اورگان در بیانیه‌ای مطبوعاتی ادعا کرد که «دموکرات‌ها و حامیانشان تلاش می‌کنند تا به اشتباه گناه را بر گردن معترضان صلح‌طلبی بیندازند که آن روز حاضر بودند.»  

به گزارش روزنامه واشینگتن‌پست، بیش از صد آشوبگر تاکنون به دلیل اقداماتشان در تاریخ ششم ژانویه متهم شده‌اند و اکثریت بزرگی از آنان طرفداران سرسخت آقای ترامپ هستند. 

© The Independent

بیشتر از جهان