لغو ممنوعیت اعطای کمک‌های خارجی دولت آمریکا به برنامه‌های سقط جنین

«این ممنوعیت جهانی به عنوان بخشی از تعهد دولت بایدن برای محافظت از سلامت زنان لغو می‌شود»

در طول ۳۶ سال گذشته این سیاست در مجموع ۲۰ سال برقرار بوده است-Alex Wong/Getty Images/AFP

یکی از اولین اقدامات رئیس جمهوری جو بایدن، لغو ممنوعیت اعطای کمک‌های خارجی دولت آمریکا به موسسات خیریه خارجی است که اقدام به سقط جنین می‌کنند. این امر آتش یک جنگ ۳۶ ساله بین روسای جمهوری دموکرات و جمهوری‌خواه را از نو برمی‌افروزد و ۹ میلیارد دلار از بودجه فدرال ایالات متحده را آزاد خواهد کرد.

آنتونی فاوچی، مدیر انستیتوی ملی بیماری‌های عفونی، صبح پنجشنبه به سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که در چند روز آینده این «ممنوعیت جهانی» به عنوان بخشی از «تعهد دولت جدید برای محافظت از سلامت زنان» و برابری جنسیتی، هم در امریکا و هم در سراسر جهان، لغو می‌شود.

این قانون اولین بار توسط رئیس جمهوری رونالد ریگان در سال ۱۹۸۵ اجرا شد. این سیاست به دلیل اعلام آن یک سال پیش از تاسیس کنفرانس بین‌المللی جمعیت و توسعه سازمان ملل در مکزیکوسیتی، رسماً «سیاست مکزیکوسیتی» نام گرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آن اقدام به منظور جلوگیری از تخصیص بودجه فدرال ایالات متحده به هر سازمان غیردولتی طراحی شده است که  به عنوان بخشی از خدمات تنظیم خانواده، دسترسی به سقط جنین یا مشاوره سقط جنین را فراهم می‌کند یا در کارزار برای جرم‌زدایی از آن فعالیت دارد.

از آن زمان تا کنون، هر رئیس جمهوری دموکرات، از جمله بیل کلینتون در ۱۹۹۳ و باراک اوباما در ۲۰۰۹، آن را لغو کرده است، و هر فرمانده کل قوای جمهوری‌خواه، از جمله جورج اچ دبلیو بوش (پدر) در ۱۹۸۹، جورج دبلیو بوش در ۲۰۰۱، و آقای ترامپ در ۲۰۱۷، آن را دوباره برقرار کرده است.

در طول ۳۶ سال گذشته این سیاست در مجموع ۲۰ سال برقرار بوده است.

احیای مجدد این سیاست یکی از اولین اقدامات رئیس جمهوری ترامپ بود. وی سه روز پس از مراسم تحلیف خود، دستور اجرایی مقتضی را امضا کرد و آن را به «محافظت از زندگی در کمک‌های بهداشت جهانی» تغییر نام داد. اما تحت مدیریت او، آن سیاست حتی بیش از پیش توسعه یافت.

در ماه مه ۲۰۱۷، این ممنوعیت که قبلاً حدود ۶۰۰ میلیون دلار از بودجه تنظیم خانواده را پوشش می‌داد، به کلیه کمک‌های بهداشتی بین‌المللی آمریکا که در کل در حدود ۹ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود و برنامه‌های مبارزه با ایدز، تغذیه، سل و مالاریا را در بر می‌گیرد، نیز گسترش یافت.

از آن زمان به این سو، چندین مقاله علمی، از جمله مقاله‌ای در ژورنال معتبر The Lancet در سال ۲۰۱۹  منتشر شده است که نشان می‌دهد این سیاست مخرب است است و پیامد ناخواسته آن، افزایش بارداری ناخواسته و سقط جنین است.

به گزارش گاردین، دکتر فاوچی به جلسه سالانه هیئت اجرایی گروه گفت: «رئیس جمهوری بایدن در روزهای آینده «سیاست مکزیکوسیتی» را به عنوان بخشی از تعهد گسترده‌تر خود برای حفاظت از سلامت زنان و پیشبرد برابری جنسیتی، هم در امریکا و هم در سراسر جهان، لغو خواهد کرد.»

این جلسه همچنین آغازگر گرم شدن روابط سازمان بهداشت جهانی و ایالات متحده بود.

دکتر فاوچی، مشاور ارشد پزشکی، امروز اعلام کرد که آمریکا به عضویت خود در این سازمان ادامه خواهد داد. آقای ترامپ در ماه مه با ادعای بیش از حد «چین‌محور» بودن این سازمان، خروج امریکا را از آن اعلام کرده بود.

دولت رئیس ‌جمهوری بایدن همچنین به طور رسمی به برنامه کوواکس (Covax) خواهد پیوست که یک بودجه بین‌المللی را برای خرید و توزیع عادلانه واکسن کرونا در سراسر جهان تأمین می‌کند.

دکتر فاوچی ضمن ادای احترام به کار «بی‌امان» سازمان بهداشت جهانی، گفت: «من افتخار می‌کنم که اعلام کنم ایالات متحده به عضویت خود در سازمان بهداشت جهانی ادامه خواهد داد.» او تدروس آدهانوم ، مدیرکل آن نهاد، را «دوست عزیز من» خواند.

آقای تدروس نیز دکتر فاوچی را «برادرم تونی» خطاب کرد.

او افزود: «این روز خوبی برای سازمان  و روز خوبی برای سلامت جهانی است.»

© The Independent