تنها به‌اندازه یک ماه مصرف کشور انسولین داریم

«بعضی افراد برندهای خاصی را مصرف می‌کنند و وقتی آن را پیدا نمی‌کنند، می‌گویند که کمبود وجود دارد»

درصورتی‌که اگر مشکلات ارزی نداشتیم، خیلی راحت می‌توانستیم ذخیره انسولین را بیشتر کنیم - Kerem Yucel / AFP

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با اشاره به اخبار منتشر شده مبنی‌بر کمبود انسولین گفت: به‌اندازه یک ماه مصرف کشور انسولین داریم، البته باید به‌اندازه ۳ ماه ذخیره داشته باشیم. اما شرایط متغیر است و ارز هم تغییر می‌کند، شرکت‌ها هم در نبود ارز نمی‌توانند ذخیره‌ای داشته باشند، درصورتی‌که اگر مشکلات ارزی نداشتیم، خیلی راحت می‌توانستیم ذخیره انسولین را بیشتر کنیم.

حیدر محمدی در گفتگو با ایلنا اظهار داشت: «باید به این نکته توجه کرد، زمانی کمبود را ملاک قرار می‌دهیم که هیچ کجای کشور آن دارو را پیدا نکرده باشیم و دررابطه‌با انسولین هم باید بگویم که انسولین‌های متنوع در کشور داریم و شرایط مثل قبل نیست که فقط یک مدل انسولین داشته باشیم، بلکه انسولین‌های ویالی و قلمی متنوعی در کشور داریم و در کمیسیون‌هایی که امسال داشتیم، رأی دادیم تا تولید داخل انسولین‌های قلمی هم داشته باشیم.»

او تأکید کرد بعضی از هم‌وطنان برندهای خاصی را مصرف می‌کنند، وقتی آن برندها را پیدا نمی‌کنند، می‌گویند که کمبود وجود دارد درصورتی‌که این ملاک ما نیست، ما می‌گوییم انسولین موجود است، چون ملاک ما مولکول انسولین است که برای قلم‌های انسولین هم سبد مستقلی گذاشتیم که اگر ویال انسولین موجود بود، قلم انسولین هم باید موجود باشد که این قلم‌ها را با مدل‌های مختلف در بازار توزیع کردیم.

این در حالی است که پیش‌تر، رئیس انجمن دیابت ایران گفته بود که تحت تأثیر تحریم‌ها با کمبود انسولین آنالوگ که وارداتی است، مواجه هستیم و همین مسئله مشکلاتی را برای بیماران دیابتی ایجاد کرده است. 

همچنین، انسولین قلمی نوعی از انسولین است که استفاده آن برای بیماران ساده‌تر است و به همین دلیل گرایش بیشتری نسبت به مصرف آن وجود دارد.
مهرماه سال جاری، معاون وزیر بهداشت در مورد کمبود انسولین قلمی در بازار گفته بود که انسولین ویال با قلمی تفاوتی ندارد و بیماران می‌توانند با مشورت پزشک خود، موقتاً از انسولین ویال انسولین رگولار و NPH  استفاده کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ادامه، مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با اشاره به مسئله قاچاق دارو افزود انسولین در کشور همسایه شاید حدود ۲۵۰ هزار تومان باشد که در کشور ما بدون پوشش بیمه ۳۰ هزار تومان و با پوشش بیمه ۳ هزار تومان خواهد بود، این موضوع وسوسه ایجاد می‌کند تا خیلی از افراد این دارو را قاچاق کنند، این ماجرا کم است، ولی به‌هرحال وجود دارد.

در همین رابطه، کیانوش جهان‌پور، مدیرکل فعلی مرکز روابط‌عمومی وزارت بهداشت پیش‌ازاین تأیید کرده بود که پدیده قاچاق دارو به کشورهای همسایه وجود دارد و علت سهمیه‌بندی انسولین نه کمبود، بلکه مبارزه با «بازارسیاه و قاچاق» است.

در همان زمان، نیروهای امنیتی عراقی اعلام کردند ۱۹ کامیون داروی قاچاق را که از مرز ایران وارد آن کشور شده، توقیف کردند. بااین‌حال وزارت بهداشت مسئله قاچاق بودن دارو را تکذیب کرد و ایران را تنها یک مسیر ترانزیتی عنوان کرد.