توافق آذربایجان و ترکمنستان بر سر نفت دریای خزر

باکو و عشق‌آباد برای توسعه میدان نفتی دریای خزر توافقنامه امضا کردند

ترکمنستان و آذربایجان برای اجرای مشترک اکتشاف، توسعه و بهره‌برداری از میدان نفتی دریای خزر، توافقنامه همکاری امضا کردند - TOFIK BABAYEV / AFP

در دیدار وزرای امور خارجه جمهوری آذربایجان و ترکمنستان، دو طرف توافقنامه همکاری به‌منظور توسعه میدان نفتی دریای خزر امضا کردند.

به گزارش آناتولی، جیهون بایرام‌اف و رشید مردوف، به‌منظور حل اختلافات، اجرای مشترک اکتشاف، توسعه و بهره‌برداری از میدان نفتی دریای خزر، توافقنامه همکاری امضا کردند. در این دیدار، الهام علی‌اف و قربانقلی بردی‌محمداف رؤسای جمهوری دو کشور نیز به‌صورت ویدئوکنفرانس حضور داشتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ذخایر نفت این میدان نفتی، در حدود ۶۰ تا ۷۰ میلیون تن تخمین زده می‌شود. همچنین برآوردها نشان می‌دهد منابع گازی وسیعی نیز، در این میدان وجود دارد.

جمهوری آذربایجان این میدان نفتی را «کپز که» و ترکمنستان آن را «سردار» می‌نامید اما قرار است از این به بعد آن را، به میدان نفتی «دوستلوق» تغییر دهند.

پیش‌تر، شرکت نفت جمهوری آذربایجان (سوکار) از آغاز صادرات گاز طبیعی این کشور به اروپا خبر داده بود. ایتالیا، یونان و بلغارستان گاز طبیعی جمهوری آذربایجان را از طریق خط لوله ترانس آدریاتیک دریافت کردند .

به جز اروپا، ترکیه نیز سالانه ۶ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی از جمهوری آذربایجان وارد می‌کند .

ایران نیز علی‌رغم داشتن منابع بزرگ گازی، یکی از واردکنندگان گاز از ترکمنستان است.

بیشتر از جهان