نخست‌وزیر عراق، انفجار بغداد، تغییرات گسترده در دستگاه امنیتی

کاظمی: «رهبران ظلمت داعش خواهند دید که با چه کسانی طرف‌اند»

در پی انفجار انتحاری روز پنجشنبه در بغداد، مصطفی الاکاظمی نخست وزیر عراق در توییتر نوشت: «پاسخ ما به آنهایی که خون عراقی‌ها را ریختند بی‌رحمانه و کوبنده خواهد بود، و رهبران ظلمت داعش خوااهند دید که با چه کسانی طرف‌اند.»

به گزارش شبکه خبری الحدث، در پی کشتار روز پنجشنبه در بازاری در بغداد، آقای کاظمی دستور تغییراتی اساسی در دستگاه امنیتی این کشور صادر کرد.

حمله «انتحاری» پنجشنبه ظهر در بازار مرکزی بغداد دست‌کم ۱۱۰ مجروح و ۳۲ کشته بر جای گذاشت. به گزارش رویترز در این حمله‌ها از جلیقه انتحاری استفاده شده و امکان افزایش تعداد تلفات در این بازار شلوغ وجود دارد.

رسانه‌های محلی از دو انفجار خبر داده‌اند. میدان طیران، منطقه‌ای که حمله در آن رخ داده یکی از مناطق شلوغ و مرکز تجاری پایتخت عراق به‌شمار می‌رود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنا بر این گزارش، یحیی رسول، سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق در بیانیه‌ای گفت که به دستور آقای کاظمی، این تغییرات صورت خواهد گرفت:

برکناری عمر صدام، معاون وزیر کشور و امور اطلاعاتی و جایگزینی او با احمد ابورغیف.

برکناری عبدالکریم عبد فاضل (ابو علی البصری)، مدیرکل اطلاعات و ضدتروریسم وزارت کشور (واحد شاهین‌ها) و جایگزینی او با حامد الشطری، با وظیفه پیوند دادن این واحد با فرمانده کل قوای مسلح.

انتقال قیس المحمداوی از سمت فرماندهی عملیات بغداد به وزارت دفاع و جایگزینی احمد سلیم به جای او.

برکناری رئیس کل پلیس کشور جعفر البطاط و جایگزینی او با رعد شاکر جودت.

برکناری مدیر اطلاعاتی و امنیتی عملیات بغداد، بصام مجید.

خالد المهنا، سخنگوی وزارت کشور عراق، روز پنجشنبه به شبکه العربیه گفت که «عملیات تروریستی در بغداد ناشی از رخنه امنیتی بود.»

وزارت بهداشت عراق با اعلام رقم فعلی کشته‌های این انفجار که ۳۲ نفر است گفته که ۳۶ نفر از ۱۱۰ مجروح این انفجار نیز در شرایط وخیمی قرار دارند.

این نخستین حمله‌ انتحاری در بغداد پس از سه سال آرامش بود. پیش از این رویداد، آخرین بمب‌گذاری انتحاری در ژانویه ۲۰۱۸ در پایتخت عراق انجام شد که در نتیجه آن ۲۷ نفر کشته شدند.

هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حمله‌ها را نپذیرفته است و تنها برخی خبرگزاری‌های منطقه‌ای اعلام کرده‌اند که شیوه اجرای این عملیات شباهت با دیگر بمب‌گذاری‌های داعش دارد و ممکن است این گروه مجددا توانسته باشد در گوشه‌ای از عراق خود را بازآرایی کند.

بیشتر از جهان