اف‌بی‌آی مشغول شناسایی دیجیتال مهاجمان به کنگره

پلیس فدرال آمریکا ۱۴۰هزار سلفی را در دست تجریه و تحلیل دارد

حمله‌کنندگان به ساختمان کنگره ایالات متحده آمریکا، ۶ ژانویه ۲۰۲۱- REUTERS/Leah Millis TPX IMAGES OF THE DAY

به لطف حدود ۱۴۰ هزار خودعکس و ویدیویی که حمله‌کنندگان به ساختمان کنگره ایالات متحده از درون این ساختمان در فضای مجازی منتشر کرده‌اند، پلیس فدرال ایالات متحده (اف‌بی‌آی) توانست این هواداران رونالد ترامپ را ردگیری کند. 

طبق شواهدی از این پرونده که به رویت خبرگزاری بلومبرگ رسیده است، بسیاری از شورشیان بعد از حمله ۶ ژانویه به ساختمان کنگره و برای مستندسازی حضور خود، ویدیوها و عکس‌هایی را در رسانه‌های اجتماعی همرسان کردند. 

علاوه بر این عکس‌ها و ویدیوها، در صفحه‌های پیام‌رسانی راست افراطی نیز پیام‌هایی کتبی منتشر کردند و خبرنگارانی هم که در روز شورش در ساختمان کنگره حضور داشتند از آن‌ها عکس گرفته‌اند. 

طبق اسناد دادگاه که به رویت بلومبرگ رسیده است از ۲۷۵ مظنون که به لطف این عکس‌ها شناسایی شده‌اند، دست ‌کم ۹۸ نفر دستگیر و تفهیم اتهام شده‌اند. 

گویا برخی براساس شواهدی که خودشان در رسانه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند و برخی هم براساس شواهد دیجیتالی رسیده به دست بازپرس‌ها دستگیر شده‌اند. 

مستنداتی که شورشیان از حضور خودشان در حمله به ساختمان کنگره منتشر کرده‌اند به قدری زیاد است که دیگر لازم نیست بازپرس‌های اف‌بی‌آی به ابزارهای حقوقی و فنی معمول خود تکیه کنند. 

استیون دانتونو نایب رییس اداره حوزه واشینگتن اف‌بی‌آی، اخیراً در مصاحبه با خبرنگاران گفته بود این نهاد درگاهی اینترنتی برای دریافت شواهد دیجیتالی از مردم به راه انداخته است و «همچنان در پی دریافت» شواهد و نکات «بیشتری» در آن است. 

آقای دانتونو افزود اف‌بی‌آی برای پیش بردن تحقیقات و کسب اطلاعات در حال بررسی تمامی موارد است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یکی از دستگیرشدگان آدام جانسون است و طبق عکسی که عکاس‌خبرنگاری در روز ۶ ژانویه گرفته است در حال حمل جایگاه سخنرانی رییس مجلس نانسی پلوسی است. این عکس در رسانه‌های اجتماعی همه‌بین شد و در نتیجه کاربران نام وی را به اف‌بی‌آی اعلام کردند. پلیس اتهام سرقت اموال دولت را به جانسون تفهیم  کرد. 

جانسون همچنین عکسی را در فیس‌بوک بارگذاری کرده است و در آن در حال حمل تابلویی است که روی آن نوشته شده «تمام بازدیدهای سیاحتی» از ساختمان کنگره «تعطیل» است. او برای این عکس زیرنویسی گذاشته است: «نه خیر هم». 

گویا شورشی راست‌افراطی دیگری معروف به «آلاسکای پخته» نیز که وبلاگی ویدیویی را اداره می‌کند که طی محاصره ساختمان کنگره از درون این ساختمان پخش زنده ویدیویی انجام داده است. مثل دریک ایوانز نماینده جمهوری‌خواه مجلس از ویرجینیای غربی که استعفا داده است. 

هر دو این افراد پس از همه‌بین شدن ویدیوهایشان در فضای مجازی، تفهیم اتهام شده‌اند. 

مایکل شروین دادستان کنونی بخش کلمبیا در ایالات متحده در مصاحبه با بلومبرگ گفت که «هزاران شاهد بالقوه» وجود دارد که طبق اظهارات آن‌ها می‌توان «صدها پرونده کیفری» تشکیل داد. 

با توجه به آن که اف‌بی‌آی همچنان در حال دریافت و بررسی عکس و ویدیو است تحقیقات ممکن است ماه‌ها طول بکشد.

© The Independent

بیشتر از جهان