جنگل‌های شمال ایران دوباره سیاه‌پوش شد

در یک سال اخیر، بیش از ۳۴۰ آتش‌سوزی در کشور به ثبت رسیده است

روزنامه سبزینه در مرداد ماه نوشت: «جنگل‌های شمال تنها طی ۴۰ سال نصف شد» - عکس از اقتصاد آنلاین

بر اساس آخرین گزارش‌ها، آتش‌سوزی‌های جنگل‌های حیران در مرز آذربایجان و آستارا، بعد از سه روز به ایران رسیده ‌است. این چندمین بار است که خطر آتش‌سوزی، جنگل‌های هیرکانی را تهدید می‌کند.

آتش‌سوزی‌های گسترده چند روز اخیر در جنگل‌های مرزی در آستارا، بخشی از جنگل‌های گلستان و مازندران و گیلان، مثل هر سال بحران جنگل‌سوزی را در ایران پدید آورده است. اما مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان می‌گوید آتش‌سوزی‌ها سطحی بوده و تنه درختان و شاخه‌ها دچار حریق و خسارت نشده‌اند. دلیل آتش‌سوزی‌ها تنها چند درجه گرم‌شدن هوا در زمستان گزارش شده ‌است.

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان می‌گوید با توجه به شرایط جوی موجود و ادامه آن تا پایان روز دوشنبه، نیروهای ستادی جنگل‌بانی اداره کل و شهرستان‌ها، برای مقابله با آتش‌سوزی احتمالی در عرصه‌های منابع طبیعی، در آماده‌باش کامل به‌سرمی‌برند.

از گنبدکاووس گزارش شده ‌است تلاش برای خاموش‌کردن آتش در ۱۱ نقطه‌ از جنگل هیرکانی استان گلستان که از صبح روز جمعه آغاز شده بود، همچنان ادامه دارد. البته گفته‌ می‌شود آتش در ۹ نقطه به‌طور کامل مهار و خاموش شده است. اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان می‌گوید گرم شدن هوا و کاهش رطوبت در روزهای گذشته، سبب خشک شدن برگ‌های کف عرصه‌های جنگلی گلستان شده و آنها را مستعد آتش‌سوزی کرده ‌است. سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان می‌گوید تنها در یک نقطه از جنگل قرق گرگان، آتش‌سوزی عمدی گزارش شده‌ و سایر آتش‌سوزی‌ها از روی سهل‌انگاری رخ داده ‌است.

بر اساس اعلام اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان، آتش‌سوزی در ۲ منطقه پاسنگ در «گالیکش» و «مازیاران» در رامیان مهار شده اما به‌طور کامل خاموش نشده است. 

فرماندار نکا نیز می‌گوید در آتش‌سوزی‌های اخیر در جنگل‌های نکا، سه هکتار از این جنگل‌ها سوخته‌اند که برای بازیابی آنها سال‌ها زمان نیاز است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کوهستانی و صعب‌العبور بودن مناطق جنگلی مازندران و نبود امکانات به روز، سختی اعزام نیروها برای مقابله با آتش، از جمله مشکلات و مسائلِ عنوان‌شده در خصوص ناتوانی در مهار حریق در جنگل‌های شمال ایران است.

آمارهای رسمی نشان می‌دهد که تنها در یک سال اخیر، بیش از ۳۴۰ آتش‌سوزی در کشور به ثبت رسیده است.

تنها در آتش‌سوزی‌های سال ۹۸ حدود ۳ هزار و ۹۰۵ هکتار از مراتع و جنگل‌ها در سراسر کشور در آتش سوختند. این رقم در سال۹۷ حدود ۳ هزار و ۹۷۶ هکتار بوده ‌است. روزنامه سبزینه در مرداد ماه نوشت: «جنگل‌های شمال تنها طی ۴۰ سال نصف شد.» در این گزارش عنوان شد که حداقل در ۴۰ سال اخیر سطح جنگل‌های هیرکانی از سه ‌میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار به حدود یک‌ میلیون و ۸۰۰‌ هزار هکتار، یعنی تقریباً به نصف رسیده است. مسئولیت بخشی از این نابودی به پای قاچاقچیان چوب نوشته شده ‌است و بخشی هم به دلیل آتش‌سوزی‌های مکرر عمدی و سهوی است.

هرچند بارندگی‌های بهار امسال، رویشگاه‌های کشور را در سرسبزترین حالت ممکن خود قرار داده ‌است اما در عین حال تهدیدی هم برای آتش‌سوزی‌های مکرر است. بارش‌های متناوب سال‌های ۹۸ و ۹۹ فرصت بیشتری به رشد گیاهان طی این دو سال داد ولی از سوی دیگر، پتانسیل آتش‌سوزی‌های طبیعی و یا آتش‌سوزی‌های به وسیله انسان را افزایش داد.

خبرگزاری ایسنا در مردادماه، در گزارشی با اشاره به افزایش آتش‌سوزی‌های جنگل‌ها در ایران نوشت: «آمار حریق جنگلی در خرداد سال ۹۹ نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است و آمار رسمی سازمان جنگل‌ها این افزایش را ۱۹۳ درصد نشان می‌دهد.» این رقم نشان دهنده میزان بالای تخریب در جنگل‌های ایران است.

در سال جاری در بسیاری از مناطق جنگلی ایران، از بوشهر تا ارسباران، آتش‌سوزی خسارات جانی و مالی بسیاری در پی داشت. در بهار امسال هفت نفر که پنج نفر از آنها داوطلب بودند، جان خود را به خاطر حفظ منابع طبیعی و جنگل‌ها از دست دادند.

برخی کارشناسان محیط‌ زیست معتقدند دولت، ارزشی برای حفظ منابع طبیعی از جمله جنگل‌ها قائل نیست. دلیل آن در عدم تخصیص منابع مالی برای خرید تجهیزات جهت جلوگیری از آتش‌‌سوزی‌ها است.