رئیس سابق اف‌بی‌آی: بایدن باید عفو ترامپ را «درنظر بگیرد»

جیمز کومی، رئیس سابق اف‌بی‌آی- Mandel NGAN / AFP

جیمز کومی، رئیس سابق اف‌بی‌آی، از جو بایدن خواست عفو دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا را که به گفته او «جایش در زندان است» مورد ملاحظه قرار دهد.

آقای کومی به برنامه نیوزنایت بی‌بی‌سی گفت: «روشن است که از نظر من جای او در زندان است» ولی افزود که به نظر او تعقیب کیفری ترامپ «به مصلحت کل کشور» نیست.

با آن که موضع آقای کومی که از سرسخت‌ترین مخالفان آقای ترامپ بوده و بارها پس از اخراج در سال ۲۰۱۷ آماج حملات و توهین‌های او بوده، ممکن است برای برخی تعجب‌آور باشد، ولی موضع او دقیقا مانند همان است که در کتاب جدیدش بیان کرده.

او به بی‌بی‌سی گفت: «به نظرم تصمیم عاقلانه این است که او تحت تعقیب نباشد، ولی در هر صورت جو بایدن رئیس جمهوری بعدی باید برای مردم آمریکا توضیح بدهد.» او به آقای بایدن توصیه کرد که در باره فرایند تصمیم‌گیری خود «شفاف» عمل کند.

آقای کومی در حالی این نظر را بیان کرد که مجلس نمایندگان با ۲۳۲ رای موافق در برابر ۱۹۷ رای مخالف،‌ تصمیم به استیضاح آقای ترامپ به دلیل «تحریک به شورش» کرد. روز ششم ژانویه، گروهی از هوادارن آقای ترامپ به کنگره آمریکا یورش بردند تا جلوی تایید پیروزی آقای بایدن را بگیرند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وقتی امیلی مایتلیس، مجری برنامه، از آقایکومی پرسید که آیا رئیس جمهوری منتخب باید رویه جرالد فورد را که در سال۱۹۷۴، ریچارد نیکسون، رئیس جمهوری پیش از خودش را بر سر رسوایی واترگیت عفو کرد دنبال کند، پاسخ رئیس سابق اف‌بی‌آی مثبت بود.

آقای کومی گفت: «نمی‌دانم، دست‌کم باید موضوع را مورد نظر قرار بدهد، و افزود که آقای ترامپ «گرچه نابغه نیست» ولی شاید درک کند که پذیرش عفو به معنای حذف تقصیر هم هست و به همین دلیل آن را نپذیرد.

«برای التیام کشور و بازگشت به جایگاهی که بتوانیم بر مسائل مهم چهار سال آینده تمرکز کنیم، به نظرم جو بایدن حداقل باید در این باره فکر کند.»

آقای کومی در کتاب جدیدش نوشته است که آقای ترامپ، فارغ از این که «چه شواهد فراوانی در سابقه‌اش با بازیگران پورنو و کلاه‌برداری‌های مالی وجود دارد» نباید تحت تعقیب دولت قرار گیرد.

آقای کومی نوشته است: «هرچند برخی شکایت‌ها ممکن است در خلاء برحق باشند...وظیفه دادستان کل بعدی باید تحکیم اعتماد مردم آمریکا باشد.»

© The Independent