آمریکا، تحریم پنبه سین کیانگ در دفاع از کارگران مسلمان

«نقض حقوق کارگران اویغور و سایر اقلیت‌های قومی در سین‌کیانگ مشاهده شده»

یک زن اویغور در حال برداشت پنبه در استان سین کیانگ چین - FREDERIC J. BROWN / AFP

بنا بر اعلام سازمان گمرک و مرزبانی ایالات‌متحده، به دلیل نگرانی درباره بهره‌کشی اجباری از نیروی کار مسلمان اویغور، واردات تولیدات پنبه‌ای و محصولات غذایی بر پایه گوجه‌فرنگی از منطقه سین کیانگ در غرب چین به آمریکا ممنوع شده است.

طبق دستور صادره این سازمان، تمام محصولات وارداتی در دو گروه مورداشاره در گمرک‌های ایالات‌متحده توقیف خواهد شد.

این ممنوعیت بر اساس  شواهد متقنی که درباره اشتغال مسلمانان اویغور در اردوگاه‌های کار اجباری، اسارت آن‌ها در دام بدهی‌ها، حبس، ارعاب و تهدید، عدم پرداخت حقوق و سواستفاده از کارگران به دست آمده، صادر شده است. به گفته مقامات آمریکایی، حداقل شش طبقه‌بندی از موارد نقض حقوق کارگران اویغور و سایر اقلیت‌های قومی در سین‌کیانگ کشف شده است.

مارک مورگان، کمیساریای سازمان گمرک و مرزبانی، گفت: «مطابق دستور امروز، هزاران مامور گمرک در همه بندرهای ورودی موظف خواهند بود کالاهایی را که از سین‌کیانگ وارد می‌شود، توقیف کنند.» این ممنوعیت در خصوص الیاف خام، پوشاک و منسوجات تولید شده از پنبه کشت شده در سین‌کیانگ و نیز محصولات غذایی با پایه گوجه‌فرنگی از جمله رب و سس گوجه‌فرنگی و دانه‌ها اعمال خواهد شد.

این سازمان که بخشی از وزارت امنیت داخلی ایالات‌متحده است، گفت كه هدف نهایی این ممنوعیت این است كه «چین این اقدامات جنایت‌آمیز را كنار بگذارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ممنوعیت یاد شده می‌تواند برای سین‌کیانگ که قطب پرورش پنبه و گوجه‌فرنگی در چین است، یک عقبگرد بزرگ باشد. بر اساس گزارش سازمان گمرک و مرز‌بانی، این  طور برآورد شده است که ایالات‌متحده سال گذشته در حدود ۹ میلیارد دلار محصولات پنبه‌ای و ۱۰ میلیون دلار محصولات گوجه‌فرنگی از سین‌کیانگ وارد کرده است.

این اولین بار نیست که ایالات‌متحده دستور توقیف واردات از چین را صادر می‌کند. در ماه دسامبر، امریکا واردات محصولات پنبه‌ای ساخته شده توسط سازمان دولتی در سین‌کیانگ، موسوم به «شرکت تولید و ساخت‌وساز سین‌کیانگ» (XPCC) را ممنوع کرد.

در طی سال ۲۰۲۰، امریکا در مجموع ۱۳ دستور ممنوعیت واردات از سین‌کیانگ را صادر کرده است که همه مربوط به مسئله «کار اجباری» است. کارشناسان حقوق بشر ایالات‌متحده به طور مداوم دولت شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین، را برای سرکوب اقلیت‌ اویغور مورد انتقاد قرار داده‌اند. تخمین زده می‌شود که حدود یک تا سه میلیون اویغور، قزاق و دیگر اقلیت‌ها در اردوگاه‌های مختلف در چین به سر می‌برند. مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آن‌ها را «اردوگاه‌های اجباری» نامیده است.

پکن این اتهامات را رد کرده و گفته است که سیاست‌هایش معطوف به مبارزه با تروریسم و ​​افراط‌گرایی مذهبی است. چین مدعی است که این اردوگاه‌ها مدارس فنی-حرفه‌ای برای «بازآموزی سیاسی» مسلمانان اویغور و برای کمک به آن‌ها برای یافتن شغل است.

آقای مورگان، سرپرست سازمان گمرک و مرزبانی، در بیانیه‌ای گفت: «سازمان ما بهره‌برداری دولت چین از برده‌داری مدرن برای صادر کردن کالاهای زیر قیمت عادلانه به ایالات‌متحده را تحمل نخواهد کرد.» وی گفت: «وارداتی که با استفاده از کار اجباری ارزان تمام می‌شود‌، به مشاغل آمریکایی آسیب می‌رساند و ناقض حقوق‌بشر است و مصرف‌کنندگان بی‌خبر را هم در معرض خریدهای غیراخلاقی قرار می‌دهد.»

این اقدام آمریکا یک روز پس از آن صورت گرفت که دولت بریتانیا اعلام کرد که از این پس در قبال سازمان‌هایی که روابط خود با منطقه سین کیانگ را پنهان کنند، رویکرد سخت‌گیرانه‌تری اتخاذ خواهد کرد. دومینیک راب، وزیر امور خارجه بریتانیا، روز سه‌شنبه گفت که دولت بریتانیا «وظیفه اخلاقی» دارد که به بدرفتاری با اویغورها در چین واکنش نشان دهد. وی گفت كه دولت اقدامات جدیدی را اتخاذ خواهد كرد تا مطمئن شود مشاغل انگلستان بخشی از زنجیره تامین سین‌کیانگ نیستند و «در نقض حقوق بشر در سین‌کیانگ شرکت ندارند و از آن سود نمی‌برند.»

© The Independent

بیشتر از جهان