گزارش توییتری پومپئو از دستاوردهای سیاست خارجی آمریکا

«اسناد مربوط به استفاده ایران از سلاح شیمیایی را از طبقه‌بندی خارج کردیم»

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا-ALEX WONG / Getty Images via AFP

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در ۲۴ ساعت اخیر با استفاده از حساب کاربری خود در توییتر در حال انتشار توییت‌هایی است که به نوعی جمع‌بندی کارنامه وزارت امور خارجه آمریکا در دولت دونالد ترامپ است.

پومپئو بر خلاف دونالد ترامپ همچنان به این شبکه اجتماعی دسترسی دارد و در روزهای پایانی دولت بیش از گذشته در حال استفاده از آن است. توییتر و دیگر شبکه‌های اجتماعی از عصر جمعه دسترسی رئیس جمهور آمریکا به ایین پلتفرم‌ها را مسدود کرده‌اند. دلیل این اقدام که پس از آشوب در کنگره آمریکا انجام شد، «تشویق به خشونت» اعلام شده است. دونالد ترامپ که رسانه‌های جریان اصلی را غیرآزاد می‌دانست برای ارتباط با مردم به طور گسترده از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کرد و  به طور متوسط روزانه ۱۰ توییت منتشر می‌کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا که از سال ۲۰۱۸ به عنوان هفتادمین وزیر امور خارجه آمریکا در دولت ترامپ مشغول به کار است، در یکی از این توییت‌ها که به دستاوردهای سیاست خارجی دولت ترامپ اشاره دارد، یادآوری کرد که آمریکا اطلاعات مربوط به استفاده ایران از «سلاح شیمیایی» را از طبقه‌بندی خارج کرد.

نماینده آمریکا در سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در آذرماه ۱۳۹۷ در دادگاه لاهه، ایران را به پنهان‌کاری درباره سلاح‌های شیمیایی خود متهم کرده بود. اتهامی که تهران آن را رد کرد.

پومپئو در توییتی که ساعاتی قبل منتشر کرده بود از واکنش بین‌المللی به تسلیحات شیمایی رژیم اسد سخن گفته و تاکید کرده بود که باید با عمل از معاهده‌ها دفاع کرد. او به حمله مشترک سه سال قبل آمریکا، فرانسه و بریتانیا علیه تاسیسات شیمیایی رژیم اسد اشاره کرده بود. به گفته او این حمله برای بازداشتن بشار اسد از استفاده از سلااح شیمایی انجام شد. پومپئو نوشت‌: «ما خط قرمزهای واقعی داریم.»

وزیر امور خارجه آمریکا در توییت دیگری نوشت که در سیاست‌های خود آمریکا را مقدم قرار داده و باور دارد که توافق‌ها زمانی کارآمد هستند که همه طرف‌ها به آن عمل کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او همچنین به چین به عنوان «چالش عصر ما» اشاره کرد و از توجه آسیای میانه در دولت ترامپ سخن گفت که به گفته او در دولت‌های قبلی کمتر مورد توجه قرار گرفته بود.

وزیر امور خارجه آمریکا از نتیجه دیپلماسی آمریکا بین استرالیا و هند ابراز خرسندی کرد و کار با همتای کانادایی خود را «فوق‌‌العاده» توصیف کرد.

او گفت که رابطه با بریتانیا واقعا خاص است و دولت ترامپ بیش از هر دولت دیگری به  آن ارزش گذاشته است. پومپئو همچنین به تعهد مالی یک میلیارد دلاری آمریکا با اروپا برای تقویت امنیت اقتصادی مناطقی اشاره کرد که هدف روسیه و چین قرار دارند.

به گفته پومپئو،‌تیم سیاست خارجی تحت فرمان او بیش از هر تیم دیگری در جهت تضمین منافع آمریکا اتحاد ایجاد کردند و چندجانبه‌گرایی موثر آمریکا را امن‌تر می‌کند.

او در یکی از آخرین توییت‌های خود تصویری از دونالد ترامپ را منتشر کرد که می‌گوید «باید آمریکا را در قلب‌هایمان در اولویت و آزادی را در روح خود زنده‌نگهداریم.»