«از ابتدای سال ۹۸ تاکنون کمتر از ۲۰میلیارد نفت فروختیم»

رییس بانک مرکزی می‌گوید، درآمد فروش نفت در سال‌های پیش از آن بیش از ۴۰میلیارد دلار بود

عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی ایران- تصویر از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت

به گفته عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی ایران، درآمد نفتی ایران از ابتدای سال ۹۸ تاکنون درمجموع کمتر از ۲۰میلیارد دلار بوده است.  

همتی روز پنجشنبه ۱۸ دی‌ماه با انتشار یادداشتی با عنوان «آنچه گذشت...» در حساب اینستاگرام خود، درآمدهای ارزی حاصل از فروش نفت در سال‌های پیش از ۹۸ را سالانه بیش از ۴۰میلیارد دلار اعلام کرد و نوشت: «در سال ۹۸ و سال ۹۹ ( تاکنون ) درآمد ناشی از صادرات نفت ایران جمع کمتر از ۲۰ میلیارد دلار و دسترسی بانک مرکزی به آن نیز بسیار کمتر بود.» 

 

رییس کل بانک مرکزی در یادداشت خود ابراز امیدواری کرده است که با «رشد صادرات نفت و فراورده در ماه‌های اخیر» از یک‌طرف و «گشایش‌های آغازشده درخصوص برخی منابع بانک مرکزی»، به تدریج شاهد «آرامش بیشتر در بازارها، ثبات قیمت‌ها و کاهش تورم» باشیم.

آمریکا اردیبهشت سال ۹۷ از توافق برجام خارج شد و بر اساس یادداشت همتی، تحریم‌ها و فشار حداکثری را «از ۱۵ مرداد ۹۷» آغاز کرد، تا «۱۵ آبان که تحریم بانک مرکزی و بانک‌های کشور را شامل شد». تحریم‌های نفتی ایران نیز از همان ماه‌ها دوباره اعمال شدند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با توجه به ادامه تحریم‌های نفتی منظور عبدالناصر همتی از «رشد صادرات نفت و فراورده‌های آن» در ماه‌های اخیر، احتمالا گسترش فروش پنهانی نفت با ترفندهای ویژه برای دور زدن تحریم‌ها و صادرات نفت و فراورده‌ها به سوریه و ونزوئلا است.

ازسوی دیگر، رییس کل بانک مرکزی در مورد «گشایش‌ها درخصوص منابع بانک مرکزی» هم با وجود آوردن قید «همان‌طور که قبلا اعلام کردم»، توضیح دقیقی نداده است؛ چیزی که او پیش‌تر اعلام کرده بود، صدور مجوز دفتر کنترل دارایی‌های خارجی آمریکا (اوفک) برای برداشت از بعضی پول‌های بلوکه‌شده ایران و پرداخت هزینه برای خرید واکسن کرونا بود. او در ماه‌های گذشته نیز از توافق با مقام‌های عراق برای آزادسازی منابع ارزی تهران در آن کشور خبر داده بود.

بیشتر از اقتصاد