«تعطیلی سراسری در بریتانیا تا ماه مارس ادامه خواهد داشت»

وزیر کابینه بریتانیا: بعد از واکسینه شدن طول می‌کشد تا شهروندان از منافع مصونیت در برابر ویروس بهره‌مند شوند

 برخی از محدودیت‌ها حتی برای مدتی‌ طولانی‌تر ادامه خواهد داشت-TOLGA AKMEN / AFP

مایکل گاو متحد کلیدی بوریس جانسون نخست‌وزیر بریتانیا می‌گوید، تمهیدات جدید انگلستان برای تعطیلی سراسری تا ماه مارس ادامه خواهد یافت و برخی از محدودیت‌ها حتی برای مدتی طولانی‌تر ادامه خواهند یافت. 

تنها ساعاتی بعد از آن که بوریس جانسون اواسط ماه فوریه را برای پایان تمهیدات فعلی وعده داد، مایکل گاو به عموم مردم هشدار داد انتظار برقراری این تمهیدات را برای مدتی طولانی‌تر داشته باشند. 

آقای گاو گفت: «هیچ کس نمی‌تواند با قطعیت و دقت پیش‌بینی کند چه زمانی و چگونه می‌توانیم این تمهیدات را کنار بگذاریم.» 

او افزود: «به نظرم اشتباه نیست که بگوییم با ورود به ماه مارس بعضی از این محدودیت‌ها کنار گذاشته خواهند شد ولی نه لزوما تمام محدودیت‌هایی که در حال حاضر برقرار است.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نخست‌وزیر در مصاحبه تلویزیونی خود به مردم وعده داد که در حال ورود «به آخرین مرحله دشواری» هستند که البته به این هدف امیدوارانه بستگی دارد که تا اواسط فوریه حدود ۱۴ میلیون نفر از جماعت آسیب‌پذیر این کشور واکسینه شده باشند. 

اما آقای گاو که با شبکه خبری اسکای صحبت می‌کرد گفت: «بعد از واکسینه شدن مردم کمی طول می‌کشد تا شهروندان از منافع مصونیت در برابر ویروس بهره‌مند شوند.» 

او گفت: «شما کاملا درست فکر می‌کنید که نمی‌شود با قطعیت پیش‌بینی کرد که ما قادر خواهیم بود در هفته ۱۵ تا ۲۲ فوریه تمام محدودیت‌ها را کنار بگذاریم.» 

آقای گاو همچنین به نکته‌هایی اشاره کرد: 

- ریشی سوناک، رئیس خزانه‌داری امروز خبرهایی درباره افزایش کمک‌های مالی برای افرادی که مانند معمول قادر به بازگشت سر کارهای خود نیستند خواهد داد.  

- گوین ویلیامسون، وزیر آموزش فردا اعلام خواهد کرد که ممکن است امتحانات مدارس جایگزین شود و تاکید کرد «راه‌های دیگری وجود دارد که مطمئن شویم می‌توان به تکالیف و کارهایی که دانش‌آموزان انجام داده‌اند دسترسی داشته باشیم و آن‌ها را بررسی کنیم.» 

- «به زودی» طرح‌هایی جدید معرفی خواهد شد تا ورود مسافران بین‌المللی به کشور کنترل شود، این افراد باید پیش از پرواز گواهی پاسخ منفی آزمایش خود را به ویروس کرونا ارائه دهند. 

- دانشجویانی که برای ترم جاری خانه را ترک کرده‌اند «باید همان جایی که هستند بمانند». 

- شیرخوارگاه‌ها -علی‌رغم انتقادات- باید باز بمانند تا از فرزندان کارمندان نظام پزشکی مراقبت کنند چرا که «مشاغل ایشان برای پایان دادن به تعطیلی جاری نقشی حیاتی دارد». 

آقای گاو، وزیر کابینه از تغییر موضع ۱۸۰ درجه‌ای دولت دفاع کرد که تنها چند ساعت بعد از آن که نخست‌وزیر به مدارس ابتدایی در اکثر نقاط دستور بازگشایی را در روز اول ترم جدید تحصیلی داد، منجر شد آقای جانسون از تمام مدارس بخواهد کلاس‌های حضوری خود را تعطیل کنند.  

او استدلال کرد ارزیابی مقامات ارشد بهداشتی کشور که اظهار داشتند صعود موارد ابتلا باعث حرکت به سطح ۵ خطر در بریتانیا شده است، «هیچ گزینه دیگری» باقی نمی‌گذارد.  

کر استارمر دوباره از دولت انتقاد کرد که «تقریبا در همه موارد خیلی آهسته عمل می‌کند» ولی گفت: «اولویت ما اکنون این است که برنامه واکسیناسیون را با موفقیت پیاده کنیم.» 

او گفت: «ما اکنون در حال رقابت علیه زمان هستیم. ما قراردادی با مردم بریتانیا بسته‌ایم که به آن‌ها می‌گوییم تحت محدودیت‌های سفت و سختی قرار گرفته‌اند ولی در ازای آن دولت هم باید برنامه واکسیناسیون شهروندان را به سرعت پی بگیرد و آن را تسریع بخشد.» 

او افزود: «ما باید با کارزارهای ضد واکسن مقابله کنیم چرا که چنین فعالیت‌هایی باعث از دست رفتن جان افراد می‌شود. اگر نیاز به تصویب قانونی اضطراری برای مقابله با آن‌ها است من مایل به همکاری با دولت برای تصویب چنین قانونی خواهم بود.»

© The Independent

بیشتر از جهان