دستور ماندن ناو نیمیتز در منطقه را ترامپ صادر کرد

«ابتکار سرپرست پنتاگون برای تنش‌زدایی، سیاستی رسمی و تصویب شده نبود»

ناو هواپیمابر نیمیتز - BRIAN WILBUR / NAVY OFFICE OF INFORMATION / AFP

به گفته یک مقام بلندپایه دفاعی آمریکا، دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده روز یکشنبه به کریستوفر میلر، سرپرست وزارت دفاع (پنتاگون) دستور داد که تصمیم خود را عوض کند و ناو هواپیمابر نیمیتز را به منطقه خاورمیانه برگرداند.

به‌ گزارش سی‌ان‌ان، تصمیم هفته گذشته آقای میلر برای بازگشت این ناو به آمریکا تا اندازه‌ای در حکم پیامی به ایران برای تنش‌زدایی بود، در شرایطی که روابط میان واشنگتن و تهران بحرانی است.

یک مقام دفاعی آمریکا گفت که ابتکار آقای میلر برای تنش‌زدایی، سیاستی رسمی و تصویب شده نبود، و باعث تعجب برخی از فرماندهان ارشد شد. بنا بر این گزارش، فرماندهی مرکزی نیروهای مسلح آمریکا (سنتکام) خواهان آن بود که نیمتیز برای بازداشتن ایران از هر اقدام تحریک‌آمیزی در فاصله سه هفته به پایان ریاست جمهوری آقای ترامپ و همزمان با سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران، در منطقه بماند.

ساعتی پیش، وزارت خارجه آمریکا در توییتی به زبان فارسی نوشت: «ناو هواپیمابر آمریکایی نیمیتز اکنون در حوزه عملیاتی فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام)  مستقر خواهد ماند. هیچ کس نباید در عزم ایالات متحده آمریکا تردید کند.»

روز یکشنبه پنتاگون اعلام کرد با توجه به تهدید‌های ناشی از ایران در سالمرگ قاسم سلیمانی، ناو هواپیمابر نیمیتز و ناوگروه جنگی همراه آن در منطقه خاورمیانه باقی می‌ماند.

این در حالی است که یک روز قبل نیویورک‌تایمز گزارش داده بود که یو‌اس‌اس نیمیتز در تصمیمی که «تلاش برای کاهش تنش‌ها با ایران» خوانده شد، از منطقه خارج می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کریس میلر، سرپرست وزارت دفاع آمریکا گفت: «به دلیل تهدید‌های اخیر رهبران ایران علیه رئیس‌جمهور آمریکا و دیگر مقامات دولت ایالات متحده، دستور دادم که ناو یو‌ای‌اس نیمیتز روند عادی خروج را متوقف کند.» او افزود: «این ناو هم‌اکنون در ایستگاه عملیاتی فرماندهی مرکزی آمریکا، سنتکام، باقی می‌ماند و هیچ‌کسی نباید درباره اراده ایالات‌متحده آمریکا تردید کند.»

مقامات جمهوری اسلامی در سالگرد کشته شدن فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران تهدید‌های متعددی را علیه آمریکا مطرح کرده‌اند.

ناو هواپیمابر نیمیتز و ناوگروه جنگی همراه آن سفر خود را از ژوییه ۲۰۲۰ آغاز کردند اما نیروی دریایی و خدمه مستقر در آن به دلیل همه‌گیری کووید-۱۹ از ماه آوریل از خانواده‌های خود جدا شده و در ایزوله به سر می‌بردند.