ایران یک نفتکش با پرچم کره جنوبی را توقیف کرد

کشتی از عربستان به سمت امارات در حال حرکت بوده است

ایران یک کشتی با پرچم کره جنوبی را توقیف کرد - GIUSEPPE CACACE / AFP

صداوسیمای جمهوری اسلامی اعلام کرد که ایران یک نفتکش با پرچم کره جنوبی را در تنگه هرمز توقیف کرده است.

به گفته خبرگزاری فارس، سپاه پاسداران اعلام کرده که کشتی ام‌تی‌ هانکوک چمی MT Hankuk Chemi)) را به دلیل آلودگی نفتی توقیف کرده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در این مورد نوشت که داده‌های ماهواره‌ای نشان می‌دهد که این کشتی بعدازظهر دوشنبه بدون هیچ توضیحی در خارج از بندر بندرعباس توقف کرده است. کشتی فوق از عربستان سعودی به سمت بندر فجیره در امارات متحده عربی در حال سفر بود.

هنوز هیچ‌یک از مالکان کشتی اظهار نظری در این مورد نکرده‌اند.

این نخستین‌بار نیست که ایران دست به توقیف کشتی‌های نفتی می‌زند. پیش‌تر نیز یک کشتی نفتکش بریتانیایی در آب‌های بین‌المللی توسط سپاه پاسداران توقیف شد.

در آن زمان نیز ایران ادعا کرد که توقیف کشتی بریتانیایی به دلیل برخورد آن با کشتی صیادی ایرانی که با دستگاه ردیاب خاموش و در خلاف جهت در حرکت بوده و خلاف مقررات دریانوردی است انجام‌گرفته است.

آن اقدام نیز بلافاصله پس از توقیف نفتکش ایرانی در جبل‌الطارق رخ داد. به نظر می‌رسد این اقدام اخیر ایران نیز در راستای مشکلات بین ایران و کره جنوبی رخ‌داده باشد.

اخیراً رئیس بانک مرکزی جمهوری اسلامی اعلام کرده بود که بیش از هفت میلیارد دلار از پول ایران در بانک‌های کره جنوبی است و این کشور به دلیل تحریم‌ها حاضر نیست آن را بازگرداند.

بیشتر از جهان