هشدار بی‌سابقه ۱۰ وزیر دفاع سابق آمریکا به ترامپ

نگرانی روسای سابق پنتاگون نسبت به اقداماتی است که نیروی نظامی را در ادعای تقلب انتخاباتی درگیر کند

روسای سابق پنتاگون نسبت به استفاده از نیروهای نظامی در هر تلاشی برای به چالش کشیدن نتایج انتخابات هشدار دادند  -
MEGAN VARNER / GETTY IMAGES VIA AFP

در اقدامی بی‌سابقه، ۱۰ وزیر دفاع سابق آمریکا، نسبت به هر اقدامی که نیروهای نظامی را در ادعاهای مربوط به تقلب انتخاباتی درگیر کند به دونالد ترامپ هشدار دادند.

این وزرای دفاع سابق در دیدگاه که به طور مشترک نوشته و در واشنگتن‌پست منتشر کردند، آوردند که این اقدام می‌تواند کشور را به «جایی خطرناک بکشاند که غیرقانونی و در مخالفت با قانون اساسی است.»

این ۱۰ سیاستمدار سابق که به هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه وابسته هستند، به صورت ضمنی، تمایل ترامپ به اجرای وظایف قانونی و کناره‌گیری صلح‌آمیز از سیاست  در تاریخ اول بهمن‌ماه را زیرسئوال بردند.

در این یادداشت که روز یکشنبه ۱۴ دی‌ماه، منتشر شده، آمده است: «پس از انتخابات ۱۳ آبان‌ماه، دونالد ترامپ نسبت به اقداماتی از جمله بازشماری آرا در برخی ایالت‌ها و تشکیل پرونده‌ در دادگاه اقدام کرد که ناموفق بود.

این وزرای دفاع سابق، بدون این که نامی از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری کنونی آمریکا ببرند، نوشتند: «زمان زیرسئوال بردن نتایج به سرآمده است؛ همان‌طور که در اساسنامه قانون اساسی آمده، زمان شمارش رسمی آرای الکترال (کالج انتخاباتی) فرارسیده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این روسای سابق پنتاگون نسبت به استفاده از نیروهای نظامی در هر تلاشی برای به چالش کشیدن نتایج انتخابات هشدار دادند: «تلاش برای درگیر کردن نیروهای مسلح ایالات متحده در حل اختلافات انتخاباتی، ما را به جایی خطرناک، غیرقانونی و خلاف قانون اساسی می‌کشاند. مقامات غیرنظامی و نظامی که چنین اقداماتی را هدایت یا اجرا می‌كنند، مسئولیت عواقب سنگین اقدامات خود بر جمهوری ما را خواهند داشت و احتمالا با مجازات‌های كیفری مواجه می‌شوند.»

وزرای سابق دفاع بدون ذکر مثال خاصی نوشتند که انتقال قدرت «اغلب در زمانی اتفاق می‌افتد که ثبات بین‌المللی در مورد سیاست امنیت ملی و جایگاه ایالات متحده وجود ندارد. انتقال قدرت می‌تواند ملت در برابر اقدامات دشمنانی که می‌خواهند از موقعیت استفاده کنند آسیب‌پذیر کند.»

ای‌بی‌سی‌نیوز با اشاره به این بخش از یادداشت وزرای سابق دفاع آورده است: «تنش با ایران نمایانگر همین لحظه است. روز یکشنبه سالگرد زمانی بود که ایالات متحده آمریکا قاسم سلیمانی، فرمانده ارشد ایرانی را کشت و ایران قول داده که انتقام کشتن او را بگیرد. مقامات ایالات متحده در روزهای اخیر گفته‌اند که برای حمله احتمالی ایران به نیروها یا منافع ایالات متحده در خاورمیانه آماده‌باش هستند.»

نشانه دیگری از تنش ایران و آمریکا این است که كریستوفر میلر، وزیر دفاع کنونی، عصر روز یكشنبه اعلام كرد كه نظر خود درباره بازگرداندن ناو هواپیمابر نیروی دریایی نیمیتز از خاورمیانه را تغییر داده و این ناو در منطقه خواهد ماند. هفته گذشته میلز اعلام کرده بود که نیمیتز را به خانه می‌فرستد و این تصمیم با مخالفت افسران ارشد نظامی روبرو شد.

دیدگاهی که در واشتگتن‌پست منتشر شده به امضای دیک چنی، ویلیام پری، دونالد رامسفلد، ویلیام کوهن، رابرت گیتس، لئون پانتا، چاک هیگل، اش کارتر، جیمز ماتیس و مارک اسپر رسیده است. ماتیس اولین وزیر دفاع ترامپ بود. او در سال ۲۰۱۸ استعفا داد و اسپر جانشین او شد که او هم تنها چند روز پس از انتخابات ۱۳ آبان‌ماه اخراج شد.