بوریس جانسون: دبستانی‌ها را حتما به مدرسه بفرستید

«تردیدی ندارم که مدارس امن هستند و آموزش در اولویت است»

بوریس جانسون، نخست‌ وزیر بریتانیا به همراه شریک زندگی‌اش کری سیموندز - Chris Jackson / POOL / AFP

بوریس جانسون از پدر و مادر‌ها خواست «حتما» فرزندان دبستانی خود را به مدارسی که فردا در نقاط مختلف بریتانیا باز خواهند بود، بفرستند.

سخنان نخست وزیر به دنبال درخواست بازگشت فوری آموزش از راه دور از جانب تعدادی از اتحادیه‌های آموزشی پیشرو به دلیل ترس از شیوع نوع جدید ویروس کووید-۱۹ عنوان شد. او گفت، «تردید ندارم که مدارس ایمن هستند.»

در عین حال، او نتوانست بازگشایی کلیه مدارس، از جمله دبیرستان‌ها را طبق برنامه‌ریزی در روز ۱۸ ژانویه تضمین کند و تأکید کرد که دولت به «ارزیابی» تأثیر محدودیت‌ها در سطح ۳ و ۴ ادامه خواهد داد.

اظهارات آقای جانسون پس از آن عنوان شد که عصر روز جمعه گوین ویلیامسون، دبیر آموزش و پرورش، به گفته خودش به عنوان «آخرین چاره»، مجبور شد دستور دهد کلیه مدارس ابتدایی لندن و مناطق جنوب شرق کشور در روز دوشنبه آموزش حضوری را آغاز نکنند.

در سایر نقاط کشور اکثریت قریب به اتفاق مدارس ابتدایی فردا بازگشایی می‌شوند، اما مدارس مقطع متوسطه به صورت پلکانی، دانش‌آموزان سال آخر در روز ۱۱ ژانویه، و سایر دانش‌آموزان هفته بعد، بازگشایی خواهند شد.

آقای جانسون در پاسخ به مجری برنامه بی‌بی‌سیِ اندرو مار که از او پرسید، آیا والدین باید روز دوشنبه فرزندانشان را به مدرسه بفرستند، ضمن رد درخواست اتحادیه‌های آموزشی، گفت: «بله، در مناطقی که مدرسه‌ها باز هستند، قطعاً باید بفرستند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود: «همه می‌دانند که داریم با نوع جدیدی از ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کنیم که مشخصا در لندن و جنوب شرق کشور در حال افزایش است. به همین دلیل مجبور هستیم تدابیر استثنایی به کار ببریم.»

براساس صورت‌جلسه منتشر شده از طرف گروه مشاوران علمی برای موارد اضطراری در روز ۲۲ دسامبر، کارشناسان «بسیار بعید» می‌دانند که اقداماتی مشابه محدودیت‌های اعمال شده در ماه نوامبر، که طی آن مدارس باز بودند، برای حفظ «رقم آر» سرایت بیماری «تا زیر ۱» کافی باشد.

دانشمندان افزودند:«رقم آر با تعطیلی مدارس پایین‌تر خواهد آمد، و تأثیر تعطیلی مدارس مقطع متوسطه نیز از مدارس ابتدایی بیشتر خواهد بود. تشخیص محل انتقال ویروس میان کودکان آسان نیست و در تماس‌های خارج از مدرسه باید دقت زیادی شود.»

انجمن ملی معلمان نیز روز شنبه اعلام کرد که به دلیل توصیه‌های علمی وزارت آموزش و پرورش برای از سرگیری کلاس‌ها و انجام آزمایش کووید در مدارس، در حال انجام اقدامات قانونی علیه این وزارت‌خانه است.

آقای جانسون اما به شبکه بی‌بی‌سی گفت:‌ «مدارس امن هستند. تأکید می‌کنم، خطر متوجه کودکان و جوانان حقیقتاً بسیار ناچیز است. خطر متوجه کارکنان هم بسیار ناچیز است.»

او افزود: «به همه پدر و مادر‌هایی که نمی‌دانند چه کار کنند، توصیه می‌كنم ببینند در کدام منطقه زندگی می‌کنند. مدارس ابتدایی فردا در بسیاری از مناطق باز خواهند بود.»

«من استیصال و نگرانی‌های مردم را درک می‌کنم، اما در ذهنم تردیدی وجود ندارد که مدارس ایمن هستند و آموزش در اولویت است.»

پس از انتشار آمار ۵۷ هزار و ۷۲۵ مورد تایید شده ابتلا و ۴۴۵ مورد مرگ طی ۲۸ روز پس از جواب آزمایش مثبت در بریتانیا در روز دو‌شنبه، تعداد مبتلایان تایید شده کووید-۱۹ برای پنجمین روز متوالی بیشتر از ۵۰ هزار نفر بود.

© The Independent

بیشتر از جهان