بیش از صد نماینده جمهوری‌خواه کنگره انتخاب بایدن را به چالش می‌کشند

تایید رسمی انتخاب بایدن در روز ۶ ژانویه به رای کنگره انجام می‌شود

 بنای کنگره ایالات متحده در واشینگتن - ERIC BARADAT / AFP

بایرون دونالدز، نماینده جمهوری‌خواه از ایالت فلوریدا، جزو شماری روزافزون از چهره‌های قانونگذار این حزب است که اعلام کرده نتیجه رسمی انتخابات ریاست‌جمهوری را نمی‌پذیرد و در کنگره به تایید آن رای نمی‌دهد. این چهره ۴۲ ساله از معدود سیاه‌پوست‌های جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان است که برای اولین بار در همین انتخابات دو ماه گذشته برگزیده شد.

آقای دونالدز بیانیه‌ای در رسانه‌های اجتماعی منتشر کرد و گفت در روز ۶ ژانویه «به تایید نتایج کالج انتخاباتی» رای نخواهد داد.

کالج انتخاباتی در روز ۱۴ دسامبر پیروزی بایدن را تایید کرد. این نتیجه اما در روز ۶ ژانویه باید به تایید کنگره (که متشکل از مجلس نمایندگان و مجلس سنا می‌شود) برسد.

در مجلس سنا،‌ جاش هالی از ایالت میسوری قصد دارد نتیجه انتخابات را در کنگره به چالش بکشد. اما به نظر می‌رسد کمتر سناتوری از آقای هالی حمایت کند، در حالی که در مجلس نمایندگان (که اکثریت آن با دموکرات‌ها است) اوضاع متفاوت است. طبق تخمین‌های موجود بیش از ۱۰۰ نماینده جمهوری‌خواه در کنار آقای دونالدز به تایید بایدن رای نخواهند داد.

این حرکات البته بیشتر نمادین محسوب می‌شوند و با توجه به ترکیب کنگره، رئیس‌جمهور شدن بایدن قطعی است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، و بسیاری از هوادارانش مدعی تقلب وسیع در انتخابات آمریکا هستند. اما قضات متعدد (از جمله قضات منصوب جمهوری‌خواهان) و نهادهای دولت خود آقای ترامپ همچون وزارت دادگستری و وزارت امنیت کشور تا کنون هیچ شواهدی مبنی بر تقلب در انتخابات پیدا نکرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شبکه «سی ان ان» دیروز تخمین زد که شاید تا ۱۴۰ نماینده جمهوری‌‌خواه همراه آقای دونالدز به تایید نتیجه انتخابات رای منفی دهند. این مجلس مجموعا ۴۳۵ عضو دارد و در نتیجه این میزان همچنان اقلیت محسوب می‌شود.

آدام کینزینگر، نماینده جمهوری‌خواه از ایالت ایلینوی، تخمین زده که حداقل صد نماینده همراه آقای دونالدز رای خواهند داد. خود آقای کینزینگر جزو مخالفین است و این حرکت دونالدز و بقیه را «زیر سوال بردن دموکراسی» نامیده است.

سناتور میچ‌مک‌کانل، رهبر اکثریت مجلس سنا، با تلاش هم‌حزبی‌هایش برای به چالش کشیدن انتخاب بایدن موافقت نکرده است. به گزارش وب‌سایت آکسیوس او اخیرا در جلسه‌ای تلفنی گفت رای پیش رو برای تایید نتیجه انتخابات را مهمترین رایی می‌داند که در ۳۶ سال دوران حضور خود در مجلس سنا داده است.

از دیگر مخالفان جمهوری‌خواهِ دونالدز و هالی در کنگره، سناتور بن سَس از ایالت نبراسکا است. او قویا به نمایندگان هم‌حزبی‌اش که می‌خواهند علیه تایید رای کالج انتخاباتی عمل کنند حمله کرد و گفت آن‌ها «با آتش بازی می‌کنند.»

دیگر تلاش موجود برای سد راه بایدن از سوی گروهی از جمهوری‌خواهان به رهبری لویی گامهرت، عضو مجلس نمایندگان از ایالت تگزاس، است. این گروه با دعوی قانونی در یک دادگاه فدرال می‌خواهند این قدرت را به مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور (و در نتیجه، رئیس مجلس سنا)، بدهند که نتیجه انتخابات را لغو کند. اما خود آقای پنس از قاضی خواسته که این دعوی را نپذیرد.