کشته شدن اولین خبرنگار در سال جدید میلادی در افغانستان

نگرانی جدی وجود دارد که ترور خبرنگاران در افغانستان هم به امر عادی تبدیل شود

بسم‌الله عادل ایماق خبرنگار افغان که امروز در استان مرکزی غور ترور شد - عکس از رسانه‌‌های اجتماعی

بسم‌الله عادل ایماق، مدیر مسئول رادیو صدای غور در مرکز افغانستان، بعد از ظهر امروز در حومه شهر فیروزکوه، مرکز این استان از سوی افراد مسلح ناشناس به ضرب گلوله کشته شد.

مرکز خبرنگاران افغانستان می‌گوید که این رویداد حوالی ساعت ۵ بعد از ظهر هنگامی رخ داده است که آقای عادل از روستای دره تیمور در حومه فیروزکوه به سمت شهر در حرکت بود.

خانواده آقای عادل می‌گوید پیکر این خبرنگار به شفاخانه محلی فیروزکوه انتقال داده شده است.

آقای عادل صدای بلند هزاران نفر در غور بود که از ابتدایی‌ترین نیازهای زندگی محروم هستند. او علاوه بر مدیریت رادیو صدای غور، با رسانه‌های ملی افغانستان در کابل نیز همکاری داشت تا مشکلات مردم غور را به گوش همگان برساند.

هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این ترور را به عهده نگرفته‌است. اما در ماه‌های اخیر قتل‌های هدفمند خبرنگاران افزایش چشمگیر یافته‌است. در دو ماه گذشته ۷ خبرنگار افغان کشته شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بسم‌الله عادل ایماق چندی پیش به مرکز خبرنگاران افغانستان گفته بود که از یک حمله مسلحانه افراد ناشناس در فیروزکوه جان به سلامت برده است اما نگران جانش است.

احمد قریشی، رئیس اجرایی مرکز خبرنگاران افغانستان با انتشار بیانیه‌ای گفت: «ما این جنایت را به‌شدت محکوم می‌کنیم. حمله‌های هدفمند همچنان از جامعه رسانه‌ای کشور قربانی می‌گیرد و متاسفانه خبرنگاران پی در پی قربانی بازی‌های شوم افراد جنایت پیشه و گروه‌های تروریستی می‌شوند؛ جنایت‌کاران با این حمله‌ها می‌خواهند صدای رسای خبرنگاران را خاموش سازند.»

نگرانی جدی وجود دارد که ترور خبرنگاران در افغانستان هم به امر عادی تبدیل شود.

سازمان گزارشگران بدون مرز که مرکزش در فرانسه است هم کشته شدن آقای ایماق را محکوم کرده و گفته این سازمان خواهان تحقیق جدی در این مورد است. گزارشگران بدون مرز از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواسته برای حفاظت خبرنگاران أفغان فورا اقدام کند.

بیشتر از جهان