مخالفت با عفو احتمالی رهبران جدایی‌طلب کاتالونیا در اسپانیا

نخست‌وزیر اسپانیا می‌گوید «در قضیه کاتالونیا هیچ‌کس بی‌تقصیر نیست»

تجمع طرفداران استقلال کاتالونیا در بارسلون با خواست آزادی رهبران جدایی‌‌طلب این منطقه در ماه اکتبر ۲۰۲۰- Pau BARRENA / AFP

اشاره نخست‌وزیر سوسیالیست اسپانیا به احتمال صدور عفونامه از سوی دولتش برای ۹ رهبر سیاسی کاتالونیا که به‌دلیل نقش داشتن در تلاش ناکام برای استقلال در سال ۲۰۱۷ زندانی شده‌اند، موجب بروز نوعی مناقشه سیاسی در این کشور شده است.

سال گذشته، این ۹ تن سیاستمدار و فعال جدایی‌طلب به‌دلیل تلاش برای جدایی از اسپانیا، به هشت تا ۱۳ سال زندان محکوم شدند. این مجازت حبس طولانی‌مدت در پایان یک دادرسی پرحاشیه، اعتراض‌های خشونت‌آمیزی را در کاتالونیا به همراه داشت.

سه‌شنبه گذشته یک خبرنگار از پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا، پرسید که آیا دولت ائتلاف چپ او پیش از انتخابات مهم منطقه‌ای ۱۴ فوریه در کاتالونیا، قصد صدور عفونامه برای این زندانیان را دارد یا خیر؟ او پاسخ داد: «این دولت از ابتدا اهداف خود را پنهان نكرده و آشکارا به اتحاد، آشتی و همزیستی در کاتالونیا و از کاتالونیا تا اسپانیا متعهد است.» آقای سانچز از اظهارنظر مستقیم درباره این‌که آیا دولت او برنامه‌ای برای صدور عفونامه دارد یا خیر، خودداری کرد.

روند پیچیده اعطای بخشودگی به تایید دولت و دیوان عالی این کشور نیاز دارد؛ با این حال، آقای سانچز افزود: «غلبه بر حوادث ناگواری که مایه شرمساری کل کشور است، بسیار مهم است. در قضیه کاتالونیا هیچ‌کس بی‌تقصیر نیست. همه ما اشتباهاتی داشته‌ایم. باید به جلو نگاه کنیم و بتوانیم فضایی ایجاد کنیم که بتوانیم دوباره خود را پیدا کنیم.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حزب محافظه‌کار مردم اعلام کرده است که اگر دولت برنامه‌‌ای برای عفو رهبران زندانی کاتالان ارائه کند، از طریق دادگاه قانون‌اساسی درخواست تجدیدنظر خواهد کرد. انریکه لوپز، از حزب مردم، گفت: «این یک اقدام شرم‌آور از طرف دولت برای عفو کسانی است که تقاضای عفو نکرده‌اند و برای اقدام‌های غیرقانونی خود ابراز تاسف نیز نکرده‌اند.»

حزب راست افراطی ووکس و حزب میانه‌روی سیودادانوس نیز اعلام کرده‌اند که با هر اقدامی برای آزادی رهبران زندانی مخالف‌اند.

براساس آخرین نظرسنجی انجام‌شده در اوایل ماه جاری که به سفارش دولت منطقه‌ای کاتالونیا انجام شد، حمایت از استقلال رو به افول است. تعداد کاتالان‌های طرفدار ماندن در اسپانیا، ۴۹/۹ درصد است. در مقابل، طرفداران استقلال  براساس اسن نظرسنجی، ۴۵/۱ درصد بوده‌اند. در ماه مارس ۲۰۱۹ و هم‌زمان با آغاز محاکمه ۹ رهبر کاتالان، ۴۸/۸ درصد مردم این منطقه طرفدار جدایی از اسپانیا بودند، رقمی که بالاترین میزان طرفداری از استقلال تاکنون بوده است.

دولت اسپانیا امیدوار است که با حرکت به‌سمت عفو برای جدایی‌طلبان زندانی، بتواند انتخابات کاتالونیا را به نفع خود تغییر دهد. مطابق یک نظرسنجی که اوایل این ماه به سفارش دولت منطقه‌ای کاتالونیا که اینک در کنترل جدایی‌خواهان است، انجام شد، حزب طرفدار استقلال به‌نام «چپ جمهوری‌خواه کاتالونیا» اینک پیشتاز است. جدایی‌طلبان تندرو به نام «با هم برای کاتالونیا» در جایگاه دوم قرار دارند.

آقای سانچز امیدوار است که حرکت او برای آزادی رهبران کاتالان بتواند «چپ جمهوری‌خواه کاتالونیا» را به اتحاد با سوسیالیست‌ها یا حزب چپ افراطی «ان کومو پودم» ترغیب کند.

در حال حاضر ائتلاف «چپ جمهوری‌خواه کاتالونیا» و«با هم برای کاتالونیا» منطقه کاتالونیا را اداره می‌کنند، منطقه‌ای کهحدود ۲۰درصد از تولید ناخالص داخلی اسپانیا را دارد.

تلاش‌های پیشین برای یافتن راهی برای آزادی رهبران زندانی کاتالان ناکام بوده است. اوایل این ماه، دادگاه عالی اجازه این ۹ زندانی برای سپری کردن آخر هفته‌ها در خارج از زندان را لغو کرد.

© The Independent

بیشتر از جهان