تعیین کوبا به عنوان دولت‌ حامی تروریسم پیش از پایان کار دولت ترامپ

ایران، سوریه و کره‌شمالی سه کشوری هستند که در لیست حامیان مالی تروریسم در ایالات‌متحده قرار دارند

دولت ترامپ، محدودیت‌های جدیدی برای سفر از مبدا ایالات‌متحده به کشور کوبا، وضع کرده است - Juan BARRETO / AFP

گفته می‌شود در روزهای آینده قرار است مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات‌متحده، درباره طرحی از سوی مقامات این وزارتخانه برای قرار دادن كوبا در لیست حامیان دولتی تروریسم، تصمیم بگیرد.

سه‌شنبه گذشته، دو مقام آمریکایی به نیویورک‌تایمز گفتند که آقای پمپئو باید درباره تایید این طرح قبل از تحلیف جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب در ۲۰ ژانویه تصمیم‌گیری کند. این دو مقام به نیویورک‌تایمز گفتند که این اقدام به‌مثابه یک تشکر از آمریکایی‌های کوبایی‌تبار و دیگر ساکنان ایالت فلوریدا است که در انتخابات نوامبر به رئیس‌جمهور دونالد ترامپ رای دادند.

از زمان به دست گرفتن قدرت در سال ۲۰۱۷، ترامپ روند عادی‌سازی روابط بین ایالات‌متحده و دولت کمونیست کوبا را که برای اولین بار توسط باراک أوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، در سال ۲۰۱۵ آغاز شده بود، متوقف کرد.

در چند ماه گذشته، دولت ترامپ خرید الکل نیشکر و تنباکو را از این کشور ممنوع کرده و محدودیت‌های جدیدی برای سفر از مبدا ایالات‌متحده به این کشور وضع کرده است.

در ماه مه گذشته، وزارت امور خارجه امریکا كوبا را در گروه چهار كشوری قرار داد که بنا بر اعلام آن‌ها، در مبارزه با تروریسم از همکاری کامل با امریکا خودداری می‌کنند.

در زمان دولت ریگان در دهه ۱۹۸۰، کوبا در لیست کشورهای حامی تروریسم قرار گرفت اما در سال ۲۰۱۵ پس از آن که آقای اوباما عادی‌سازی روابط دو کشور را اعلام کرد، رسما از آن لیست حذف شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تصور می‌شود که آقای بایدن که به‌عنوان معاون رئیس‌جمهور در دولت اوباما خدمت کرده است، سعی خواهد کرد روابط ایالات‌متحده با کوبا را دوباره عادی کند و محدودیت‌های ناظر بر تجارت و سفر بین دو کشور را لغو نماید.

هنوز مشخص نیست که آیا آقای پمپئو طرح تعیین کوبا به‌عنوان حامی تروریسم را تایید خواهد کرد یا خیر. سخنگوی وزارت امور خارجه به تایمز گفته است که این وزارتخانه درباره «رایزنی‌ها داخلی» درباره تعیین حامیان تروریسم به‌طور عمومی اظهارنظر نمی‌کند. ایندیپندنت برای توضیح دراین‌باره با کاخ سفید تماس گرفته است.

به گفته نیویورک‌تایمز، در صورت تایید این طرح توسط آقای پمپئو، دولت بایدن تلاش خواهد کرد که آن را لغو کند. اما انجام این کار ماه‌ها طول خواهد کشید.

ایران، سوریه و کره‌شمالی سه کشوری هستند که در حال حاضر در لیست حامیان مالی تروریسم در ایالات‌متحده قرار دارند.

وزارت امور خارجه آمریكا اظهار داشت كه تعیین یک كشور به‌عنوان حامی تروریسم، محدودیت‌هایی را علیه آن کشور فعال می‌کند. این محدودیت‌ها شامل «ممنوعیت اعطای كمک‌های دولتی توسط ایالات‌متحده، ممنوعیت صادرات و فروش تسلیحات، محدودیت بر صادرات کالاها با کاربرد دوگانه و سایر محدودیت‌های مالی» است.

مقامات آمریکایی به نیویورک‌تایمز گفتند که طرح تعیین کوبا به‌عنوان حامی مالی تروریسم توسط دفتر امور نیمکره غربی این وزارتخانه ارایه شده است، نه دفتر مبارزه با تروریسم که به‌طور معمول این طرح‌ها را بررسی می‌کند.

بن رودز، معاون مشاور امنیت ملی در زمان دولت اوباما، به نیویورک‌تایمز گفت كه تغییر در دستورالعمل‌های متعارف برای تعیین کشورهای حامی تروریسم «نشانه این است كه آن‌ها می‌دانند برای قرار دادن كوبا در آن لیست، دلایل کافی ندارند.»

گریگوری دبلیو میکس، نماینده نیویورک و رئیس جدید کمیته امور خارجه کنگره، روز سه‌شنبه با انتقاد از این اقدام احتمالی به نیویورک‌تایمز گفت که این «اقدام دیگری توسط این رئیس‌جمهور در کمتر از ۲۳ روز مانده به پایان کار او است.» او ادعا کرد که آقای ترامپ «در تلاش است تا دست دولت آینده را ببندد.»

آقای رودز نیز با انتقاد از این اقدام، آن را «مزخرف محض» خواند. وی اضافه كرد: «كوبا دولت حامی تروریسم نیست.»

© The Independent

بیشتر از