شکار پهپاد سپاه برفراز تنگه هرمز توسط ناو «یواِس‌اِس باکسر»

ناو «یواِس‌اِس باکسر» در خلیج فارس

AFP

در ساعت ۱۰ صبح به وقت محلی روز پنجشنبه ۲۷ تیر (۱۸ ژوئیه ۲۰۱۹) درست در زمانی که ناو آبی خاکی «یواِس‌اِس باکسر» و ناوهای محافظ آن در حال عبور از تنگه هرمز بودند، یک فروند هلیکوپتر آگوستا بل ۲۱۲ نیروی دریایی ارتش ایران و یک فروند پهپاد (پرنده بدون سرنشین) نیروی دریایی سپاه پاسداران اقدام به پرواز در مجاورت آن نمودند. دقایقی بعد، نیروی دریایی آمریکا تصمیم به ساقط کردن پهپاد مورد نظر گرفت. عملی که گفته می‌شود پاسخی بود بر ساقط شدن پهپاد گلوبال هاک نیروی دریایی آمریکا در تاریخ ۱۹ ژوئن سال جاری. در این مقاله به معرفی این ناو تهاجمی آبی-خاکی نیروی دریایی آمریکا و ماموریت آن می‌پردازیم.

اعزام به خلیج فارس

صبح روز ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۹، ناو تهاجمی آبی-خاکی «یواِس‌اِس باکسر» بندر خود را در سن دیگو ترک کرد تا به یک ماموریت ۶ ماهه به منطقه عملیاتی ناوگان پنجم در خلیج عدن و خلیج فارس اعزام شود. نه روز بعد در مسیر حرکتش در اقیانوس پاسیفیک در یک رزمایش در هاوایی شرکت کرد. همچنین در تاریخ ۱۷ خرداد ۱۳۹۸ به همراه تنها ناو هواپیمابر فرانسه، شارل دوگل، در یک رزمایش در دریای آندامان شرکت کرد. ۲۰ روز پس از آن این ناو به همراه ناوهای محافظ و پشتیبانی‌اش به خلیج عدن رسید. در نهایت «یواِس‌اِس باکسر» پس از عبور از تنگه هرمز در تاریخ ۱۴ ژوئیه (۲۲ تیر) وارد خلیج فارس شد.

به دنبال افزایش تنش‌های سیاسی میان ایران و ایالات متحده آمریکا که موجب افزایش حضور نظامی این کشور در منطقه خلیج فارس شد، ناو یو اس اس باکسِر نیز همچون ناو هواپیمابر یو اس اس آبراهام لینکلن به منطقه اعزام شد تا در صورت بروز هرگونه درگیری نظامی محدود با ایران از توان رزمی‌اش برای مقابله با نیروی دریایی سپاه پاسداران در منطقه خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان استفاده کند. در این راستا، این ناو حامل دو اسکادران است که به همراه یک اسکادران هلیکوپتری نیروی دریایی آمریکا دارای ۳۰ فروند هلیکوپتر و هواپیما در این ناو هستند.

هلیکوپترها و هواپیماهای مستقر در «یواِس‌اِس باکسر»

تعداد بیش از ۲۰۰۰ تفنگدار دریایی ارتش آمریکا به همراه سه هاورکرافت و چند نفربر زرهی در این ناو مستقر هستند که در صورت بروز درگیری نظامی با ایران قابلیت تهاجم سریع دریایی به پایگاه‌های نیروی دریایی سپاه در حاشیه خلیج فارس، دریای عمان و تنگه هرمز و جزایر ایرانی آنها دارند. البته چنین تهاجم آبی-خاکی به همراه پشتیبانی نزدیک هوایی توسط هلیکوپترها و هواپیماهای مستقر در این ناو خواهد بود. به این منظور یک اسکادران تهاجمی تعداد شش فروند جنگنده عمود پرواز موسوم به هریر در اختیار دارد. 

جهت انتقال هوایی تفنگداران نیز یک اسکادران دارای ۱۱ فروند تیلت روتور هستند که به طور همزمان می‌توانند ۲۶۴ تفنگدار و تجهیزات سبکشان را به میدان نبرد منتقل کنند. کار انتقال تجهیزات سنگین‌شان چون خودروهای سبک و توپ‌های کششی نیز بر عهده سه فروند هلیکوپتر سنگین همین اسکادران است. اگر چنانچه در حین انتقال نیروها و تجهیزات‌شان توسط هلیکوپترهای تهاجمی سپاه پاسداران و یا نیروهای‌شان روی زمین حملاتی صورت بگیرد تعداد چهار فروند هلیکوپتر تهاجمی موسوم به زولو کبرا و تعداد سه فروند هلیکوپتر همه منظوره سبک از آنها محافظت خواهند کرد.

محافظت از ناو حین عبور از تنگه هرمز

دو ناو نیروبر آبی-خاکی و پشتیبانی یو اس اس هار پرس فِری و یو اس اس جان پی. مورتا به همراه ناو آبی-خاکی «یواِس‌اِس باکسر» در جریان این ماموریت شش ماهه حضور دارند. وقتی که این ناوگروه از تنگه هرمز عبور میکند، همواره یک فروند هلیکوپتر نیروی دریایی آمریکا مسلح به چهار موشک هوا به زمین هلفایر و یک تیربار وظیفه اسکورت آنها را بر عهده دارد تا در صورت حمله پهپادها و قایق‌های تندرو نیروی دریایی سپاه آنها را منهدم کند. لازم به ذکر است در حین عبور این ناو گروه از تنگه هرمز در روز ۲۷ تیر ماه پس از حضور چهار روزه‌شان در خلیج فارس یکی از این هلیکوپترها اقدام به اسکورت یک فروند آگوستا بل ۲۱۲ نیروی دریایی ارتش ایران که در حال فیلم برداری از ناو «یواِس‌اِس باکسر» بود نمود.

دقایقی پس از پرواز این هلیکوپتر نیروی دریایی ارتش یک فروند پهپاد شناسایی اینبار متعلق به نیروی دریایی سپاه پاسداران اقدام به پرواز به سمت ناو «یواِس‌اِس باکسر» نمود. اما بر خلاف خلبانان هلیکوپتر نیروی دریایی ارتش، خلبانان سپاهی آن از پاسخ دادن به پیام‌های رادیویی ارسال شده از ناو «یواِس‌اِس باکسر» امتناع کرده و بطور مستقیم این پهپاد را به سمت آن پرواز دادند. به گفته سخنگوی ارشد پنتاگون، جاناتان هافمن پس از اینکه این پهپاد با فاصله بسیار کمی در کنار این ناو پرواز کرد، خدمه این ناو تصمیم گرفتند تا آن را ساقط کنند زیرا پرواز آن در فاصله نزدیک برای امنیت‌شان مخاطره ایجاد می‌کرد. براساس اطلاع نیروی دریایی آمریکا، ساقط کردن این پهپاد با استفاده از جنگ الکترونیک (اخلال در امواج ارسالی به آن) بدون شلیک حتی یک گلوله و یا موشک انجام شده است.