سفرهای یک‌روزه برای واردات مسافری آیفون ۱۲ به ایران

قیمت برخی مدل‌های آیفون در حدود ۵۵ میلیون تومان است

برخی سودجویان به دلیل وجود خلاء قانونی، علاوه بر قاچاق، به واردات گوشی های آیفون اقدام می‌کنند - عکس از تجارت نیوز

معاون فنی گمرک جمهوری اسلامی گفت افرادی هستند که با عنوان سفر، تنها برای چند ساعت از مرز خارج شده و دوباره به کشور بازمی‌گردند و هر یک از آنها گوشی‌های مدل‌بالا مانند آیفون ۱۲ را همراه دارند.

مهرداد جمال ارونقی در گفت‌وگویی به خلاء قانونی رجیستری که موجب قاچاق گوشی تلفن همراه می‌شود، اشاره کرد و افزود: «انتظار دارند که گمرک باتوجه‌به این‌که هر شخصی می‌تواند یک گوشی تلفن همراه مسافری همراه داشته باشد، نسبت به انجام رجیستری این گوشی‌ها اقدام کند.»

معاون فنی گمرک در گفتگو با ایسنا و با اشاره به اینکه واردات آیفون‌های مسافری محدود به مرزهای زمینی و رفت و آمدهای یک‌روزه نیست، افزود: «بررسی های گمرک نشان می دهد مسافرانی که از طریق هوایی وارد کشور می‌شوند نیز همین کار را تکرار می‌‌کنند. مثلا در پروازهای استانبول به تهران، بیش از ۶۰ درصد مسافران ورودی دارای یک نوع گوشی با برند آیفون مدل‌های ۱۱ و ۱۲ و سریال های مشابه هستند، در حالی که با توجه به قیمت گوشی تلفن همراه در کشور ترکیه، این موضوع عملا مقرون به صرفه نیست که این هم شائبه سوء استفاده‌هایی را ایجاد کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او تأکید کرد که گمرک حس می‌کند افراد سودجوی پشت پرده، درصدد هدایت این‌گونه واردات هستند و ممکن است درمورد رجیستری کردن گوشی تلفن همراه اتباع بخصوص اتباع کشورهای همسایه افغانستان، ترکیه، عراق، تدابیر جدید و سخت‌گیرانه‌ای اتخاذ شود.

بر اساس پیشنهاد جدید گمرک و تصمیم ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، از اول دی‌ماه رجیستری گوشی تلفن همراه بار دیگر به‌صورت غیرحضوری در مبادی ورودی گمرک در دستور کار قرار گرفت.

پیش‌تر و در همین رابطه، امیر اسحاقی، دبیر انجمن واردکنندگان موبایل گفته بود که خلاءهای قانونی در شیوه جدید رجیستر موبایل مسافری، راه قاچاقچیان را هموار کرده و برای این کار خریدوفروش پاسپورت به‌قدری زیاد شده که قیمت آن از پنج میلیون به دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و در نهایت حتی به ۲۰۰ هزار تومان نیز رسیده است.

این در حالی است که قیمت برخی از مدل‌های آیفون ۱۲ پس از افزایش قیمت ارز در ایران، بین ۵۰ تا ۵۵ میلیون تومان است و یک کالای لوکس محسوب می‌شود. از سوی دیگر به دلیل تحریم‌های ایالات متحده، در ایران نمایندگی رسمی شرکت اپل وجود ندارد و بسیاری از خدمات شرکت اپل به مشتریان این محصول در ایران ارایه نمی‌شود.

بیشتر از اقتصاد