ابراز تمایل اردوغان به بهبود روابط ترکیه و اسرائیل

رئیس جمهوری ترکیه در عین حال از سیاست‌های اسرائیل در برابر فلسطینی‌ها انتقاد کرد

رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه- Handout / TURKISH PRESIDENTIAL PRESS SERVICE / AFP

رییس جمهوری ترکیه روز جمعه گفت کشورش خواهان روابط بهتر با اسرائیل و ادامه گفت‌وگوهای دوجانبه در سطح اطلاعاتی است، اما در عین حال از سیاست‌های اسرائیل در برابر فلسطینی‌ها انتقاد کرد و آن را «غیرقابل قبول» دانست.

به گزارش خبرگزاری رویترز، رجب طیب اردوغان در گفت‌وگو با خبرنگاران پس از برگزاری مراسم نماز جمعه در استانبول گفت، ترکیه «با افرادی در سطوح بالا» در اسرائیل مشکلاتی داشت و اگر این مسائل نبودند روابط ما می‌توانست «خیلی متفاوت» باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وی گفت «سیاست فلسطین خط قرمز ما است. برای ما ممکن نیست سیاست‌های اسرائیل را بپذیریم. اقدامات ظالمانه  آنها غیرقابل است.» اردوغان اضافه کرد، «اگر مشکلاتی در سطوح بالا نبود، روابط ما می‌توانست خیلی متفاوت باشد ... ما علاقمندیم روابطمان را به نقطه بهتری ببریم.»

ترکیه و اسرائیل در سال ۲۰۱۸ و پس از اعتراض ترکیه به کشته شدن ده‌ها فلسطینی در جریان درگیری با نیروهای امنیتی اسراییل در مرز غزه، سفیران یکدیگر را از کشور مقابل فراخواندند. در این مدت دو طرف همچنان به انتقاد از هم ادامه دادند.

آنکارا از اشغال بخش‌هایی از کرانه باختری توسط اسرائیل و برخورد با فلسطینی‌های آن مناطق انتقاد کرده است. اسرائیل در ماه اوت ترکیه را متهم کرد برای ده‌ها عضو حماس در استانبول گذرنامه صادر کرده و آن را یک «گام بسیار غیردوستانه» توصیف کرد.