هشدار ظریف در مورد «ماجراجویی» احتمالی ترامپ پیش از ترک کاخ سفید

جمهوری اسلامی و گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت آن خواهان خروج نظامیان آمریکا از منطقه هستند

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا-Official White House Photo by Tia Dufour

چند ساعت پس از انتشار توییت تهدیدآمیز دونالد ترامپ رییس جمهوری ایالات متحده، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران روز پنجشنبه بار دیگر به آن واکنش نشان داد و واشنگتن را مسئول مرگ هزاران سرباز آمریکایی در عراق دانست.

ترامپ چهارشنبه شب به وقت آمریکا در توییتی با انتشار تصویر چند راکت نوشت، «یکشنبه چند راکت به سفارت ما در بغداد شلیک شد... برای ایران یک توصیه دارم: اگر یک آمریکایی کشته شود، ایران را مسئول می‌دانم. دوباره فکر کنید.»

ظریف وزیر خارجه ایران ساعاتی بعد در پیامی در توییتر به تصویر راکت‌هایی که ترامپ منتشر و آنها را با منشا ایرانی معرفی کرده است واکنش نشان داد و آن را یک عکس «بی‌ارزش» دانست که او با «بی‌ملاحظگی» برای متهم کردن ایران استفاده کرده است.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در ادامه توییت خود نوشت، «آخرین بار، ایالات متحده منطقه ما را بابت (اتهام) ساختگی سلاح‌های کشتار جمعی ویران کرد و ۷ تریلیون دلار را هدر داد و موجب مرگ ۵۸ هزار و ۹۷۶ آمریکایی شد.»

او در این پیام توییتری همچنین تصویری از جرج دبلیو بوش، رئیس جمهوری وقت آمریکا در سال ۲۰۰۳ میلادی، که فرمان حمله نظامی به عراق و سرنگونی حکومت صدام حسین دیکتاتور پیشین آن کشور را صادر کرد، ضمیمه کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ظریف ترامپ را مسئول «هرگونه ماجراجویی» پیش از پایان ریاست جمهوری او دانست؛ کنایه‌ای که به نظر می‌رسد به توییت‌های ترامپ در اواخر دوره اول ریاست جمهوری باراک اوباما در مورد راه‌اندازی جنگ علیه ایران اشاره دارد.

ظریف در توییت دیگری که صبح امروز منتشر کرد، تعدادی از توییت‌های ترامپ را بازنشر کرد و نوشت، «قرار دادن شهروندان خودتان در موقعیت خطر در خارج، توجهات را از شکست‌های فاجعه‌بار در داخل منحرف نخواهد کرد.»

شامگاه یکشنبه دست‌کم سه راکت کاتیوشا نزدیکی سفارت آمریکا در بغداد، در منطقه حفاظت شده موسوم به سبز در پایتخت عراق، به زمین اصابت کرد که تلفات جانی نداشت. منابع امنیتی عراقی گفته‌اند سفارت آمریکا هدف حمله بوده است.

مشخص نیست چه گروهی مسئول حمله بوده است. ارتش عراق آن را به یک «گروه غیرقانونی» نسبت داده، اما آمریکا شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران را مسئول آن معرفی کرده است. ایران هرگونه مسئولیت در این حمله را رد کرده است.

سخنگوی فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا در خاورمیانه و شمال آفریقا، سنتکام، روز پنجشنبه گفت «حمله راکتی ۲۰ دسامبر به منطقه سبز عراق تقریبا به طور قطع از سوی یک گروه شبه‌نظامی مورد حمایت ایران صورت گرفته است.»

جمهوری اسلامی و گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت آن خواهان خروج نظامیان آمریکا از منطقه هستند. در حالی که دولت عراق و بسیاری از کشورهای منطقه، به دلیل نگرانی از تروریسم و همچنین فعالیت‌های ایران، خواهان ادامه حضور نظامی آمریکا هستند.