اعطای شهروندی فرانسه به مهاجران فعال در خط مقدم مقابله با کرونا

در فرانسه تعداد مبتلایان تأیید شده بیش از دو و نیم میلیون نفر و شمار قربانیان حدود ۶۲ هزار نفر است

بیش از ۷۰۰ نفر تاکنون حق شهروندی خود را گرفته‌اند یا در مراحل پایانی دریافت آن هستند - Kenzo TRIBOUILLARD / AFP

صدها نفر از کارکنان مهاجر خط مقدم مبارزه با کووید-۱۹ در فرانسه از این که فوراً با درخواست شهروندی‌شان موافقت شده ممنون و خوشحال‌اند. 

وزیر کشور فرانسه از ساکنان این کشور که در راه محافظت از مردم در برابر این همه‌گیری تلاش می‌کنند خواست تقاضا بدهند تا به امور تابعیت‌شان سریع رسیدگی شود. 

بیش از ۷۰۰ نفر تاکنون حق شهروندی خود را گرفته‌اند یا در مراحل پایانی دریافت آن هستند. 

این افراد از جمله در مشاغل درمانی تخصصی، نظافتی یا فروشگاهی مشغول کارند. 

کارکنان خط مقدم خدمات بهداشتی و درمانی یکی از در معرض خطرترین افراد در طول این همه‌گیری بوده‌اند و بسیاری از آنان در اثر ابتلا به این ویروس درگذشته‌اند. 

در فرانسه تعداد مبتلایان تأییدشده بیش از دو و نیم میلیون نفر و شمار قربانیان حدود ۶۲ هزار نفر است. بدین ترتیب این کشور، چهارمین کشور جهان از لحاظ تعداد مبتلایان و ششمین از لحاظ آمار مرگ‌ومیر است. 

خبر اجرای طرح اعطای فوری حق شهروندی اولین بار در ماه سپتامبر اعلام شد. ۷۴ نفر تاکنون گذرنامه فرانسوی خود را دریافت کرده‌اند و ۶۹۳ نفر نیز در مراحل پایانی دریافت گذرنامه‌اند. در مجموع ۲۸۹۰ نفر برای شرکت در این طرح نام‌نویسی کرده‌اند. 

دفتر مارلین شیاپا مدیر ارشد امور شهروندی روز سه‌شنبه اعلام کرد: «متخصصان بهداشت و درمان، نظافت‌چیان، مربیان و پرستاران کودک و صندوقداران همگی تاکنون وفاداری و تعهد خود را نسبت به ملت فرانسه ثابت کرده‌اند و حالا نوبت ما است که قدمی برایشان برداریم.» 

البته نگرانی‌هایی وجود دارد از این که حق شهروندی فقط به کسانی اعطا شود که مهاجران «خوبی» بوده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در سراسر فرانسه اعتراض‌هایی در حمایت از مهاجران بدون مدارک شناسایی (که در فرانسه به آنان بی‌شناسنامه می‌گویند) در جریان است. معترضان از دولت می‌خواهند تکلیف هویت این مهاجران را روشن کند. 

طی این تظاهرات که در ۵۰ شهر فرانسه برپا شده است، کانوته از کشور مالی به شبکه فرانس۲۴ گفت که هم در رستوران کار می‌کند و هم راننده برنامک غذارسان اوبر است. 

این مرد ۲۴ساله گفت: «در این دوره همه‌گیری کار ما تعطیلی نداشت… بدون مدارک هویت نمی‌توانیم زندگی عادی داشته باشیم.» 

کانوته یکی از کسانی است که قرار است فوراً به وضعیت شهروندی‌اش رسیدگی شود. 

جمعیت مهاجران فرانسه در سال ۲۰۱۷ حدود شش میلیون و ۴۰۰ هزار نفر بود شامل شمار چشمگیری از مردم کشورهای مستعمره سابق در شمال و غرب آفریقا. اما فرایند شهروندی ممکن است سخت و کند باشد. 

حالا تعداد کسانی که به شهروندی فرانسه درمی‌آیند رو به کاهش است. این رقم در سال ۲۰۱۹ ده درصد کمتر از سال ۲۰۱۸ بوده است. 

معمولاً کسی که می‌خواهد با درخواست شهروندی‌اش موافقت کنند باید دست کم پنج سال ساکن این کشور بوده باشد، درآمد ثابت داشته باشد و از لحاظ فرهنگی عضوی از جامعه فرانسه شده باشد. 

اما دولت اعلام کرد که کارکنان خط مقدم مبارزه با کووید به پاس «خدمات ارزنده‌شان به جامعه» باید فقط دو سال سابقه سکونت در فرانسه داشته باشند تا واجد شرایط شهروندی شوند. 

این اولین بار نیست که فرانسه به پاس شجاعت و خدمت کسی به ملت خود حق شهروندی اعطا می‌کند. 

در ماه می‌ ۲۰۱۸ نیز ممودوی گاساما که به نام «مرد عنکبوتی هجدهم» می‌شناسندش حق شهروندی فرانسه را گرفت. او پسرکی را حین سقوط از پنجره طبقه چهارم در مدت ۳۰ ثانیه نجات داده بود. 

آقای گاساما اصالتاً اهل مالی است و رییس جمهور مکرون در سپتامبر ۲۰۱۸ رسماً به او حق شهروندی اعطا کرد.

© The Independent

بیشتر از جهان