کرملین «سلامت روان» منتقد پوتین را زیر سئوال برد

ناوالنی با تظاهر به اینکه یکی از مقامات کرملین است، با یکی از متهمان به تلاش برای قتل خود گفتگو کرد

الکسی ناوالنی، برجسته‌ترین منتقد کرملین - AFP PHOTO / ANTON BELITSKIY

کرملین در واکنش به مکالمه اعتراف‌گونه و جنجال‌برانگیز الکسی ناوالنی با یکی از کسانی که ممکن بود قاتل ناوالنی باشد، سلامت روانِ این منتقد را زیر سوال برد.  

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، روز سه‌شنبه در گفتگو با خبرنگاران، تماس تلفنی غافل‌گیرانه روز دوشنبه را دروغین و نشانه‌ای از «توهم خود‌بزرگ‌بینی ... و آزار و شکنجه» آقای ناوالنی خوانده است.

وی گفت، برجسته‌ترین مخالف داخلی کرملین «هنوز به روش فرویدی عمل می‌کند. او حتی خود را با عیسی مقایسه می‌کند.»

تاکنون ده‌ها میلیون نفر شاهد بخش دوم تحقیقات شگفت‌انگیز آقای ناوالنی در اعتراف‌گرفتن از یکی از افراد دخیل در عملیاتِ ناپدید کردن او بوده‌اند.  

آقای ناوالنی با تظاهر به اینکه یکی از مقامات کرملین است و در حال تهیه‌ گزارش، ۴۵ دقیقه‌ کامل با جاسوسی به نام کنستانتین کودریاوتسف گفتگو می‌کند.

آقای کودریواتسف در این تماس، با جزئیات توضیح می‌دهد چگونه برای تکمیل عملیات به اومسک، جایی که آقای ناوالنی ابتدا بستری شد، اعزام شده است.

وی تایید کرد که از او خواسته شد آثار سم را از درزهای داخل لباسِ زیر این سیاستمدار پاک کند؛ موضوعی که روش مسموم کردن ناوالنی را به خوبی مشخص کرد. این مأمور ضمنا به داشتن چندین همدست در این عملیات اذعان کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 

این افشاگری‌ها، به دنبال تحقیقات مشترک بلینگ‌کت-اینسایدر-سی‌ان‌ان در اوایل ماه جاری صورت گرفت. در نتیجه این تحقیق، هشت جاسوس با سابقه پزشکی و بیوشیمی که نزدیک به چهار سال آقای ناوالنی را زیر نظر داشتند، شناسایی شدند.

ولادیمیر پوتین در کنفرانس مطبوعاتی سالانه خود در روز پنج‌شنبه، مجبور شد اعتراف کند که «تیمی» از سازمان امنیتی کشور، آقای ناوالنی را زیر نظر داشته است. وی تأکید کرد که این اقدام جهت حفاظت از این سیاست‌مدار بوده است.

او با خنده گفت «اگر می‌خواستند او را مسموم کنند، کار را تمام می‌کردند.»  

در ماه سپتامبر، پس از انتقال ناوالنی به آلمان، چندین آزمایشگاه اروپایی مستقل، نمونه‌ای از عامل عصبی نوویچوک را در بدن و وسایل شخصی این سیاست‌مدار کشف کردند. 

ترکیبات عوامل نوویچوک که برای اولین بار در دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ به‌وسیله اتحاد جماهیر شوروی ساخته شد، در جریان حمله به سرگی اسکریپال و دخترش در سال ۲۰۱۸ در سالزبری نیز مورد استفاده قرار گرفته بود.

در اواسط ماه اکتبر، اتحادیه اروپا و انگلیس، تحریم‌هایی علیه شش نفر از جمله مقام‌های ارشد کرملین و یک موسسه تحقیقاتی دولتی که به گفته آنها مسئول مسموم کردن آقای ناوالنی بودند، اعلام کرد.  پس از گذشت زمانی طولانی، روز سه‌شنبه، بالاخره جزییات نحوه واکنش متقابل روسیه علیه مقامات اروپایی، که نامی از آنها برده نشد، مشخص شد.

آقای پسکوف در گفتگو با روزنامه‌نگاران، اتهام‌های مزبور را «بی‌اساس» خواند و مسموم‌‌‌شدن آقای ناوالنی را رد کرد.  

وی گفت «مدارکی که تقاضا کردیم به ما داده نشد. هیچ‌کس نمی‌تواند با اطمینان بگوید که او مسموم شده است.» 

© The Independent

بیشتر از جهان