دکتر فاوچی خواستار زیر نظر داشتن ویروس تازه کشف شده کووید است

«لازم نیست واکنش بیش از حد داشته باشیم»

دکتر آنتونی فاوچی، کارشناس ارشد بیماری‌های عفونی ایالات متحده-REUTERS/Cheriss May

دکتر آنتونی فاوچی گفت توصیه نمی‌کند آمریکا در منع سفر از بریتانیا بر سر کشف نوع جدید ویروس کرونا در جنوب انگلیس، به کشورهای دیگر بپیوندد. 

این کارشناس ارشد بیماری‌های عفونی گفت که مقامات بهداشت و درمان آمریکا باید «بدون شک این مساله را زیر نظر داشته باشند» او افزود: «اما لازم نیست واکنش بیش از حد داشته باشیم.» 

دکتر فاوچی به سی‌ان‌ان گفت که در صورت مطرح شدن موضوع در جلسه ستاد ویژه مبارزه با کرونای کاخ سفید، در مخالفت با لغو پروازها از بریتانیا توصیه خواهد کرد. او درباره نوع جدید کووید-۱۹ گفت:‌ «آن را با دقت دنبال کنید، اما واکنش بیش از حد به آن نشان ندهید.»

این در حالی است که کارشناسان و مسؤولان در اروپا خواستار حفظ آرامش درباره نوع جدید ویروس شده‌اند. این ویروس می‌تواند ۷۰ برابر مسری‌تر از نوع قبلی ویروس کرونا باشد اما گمان نمی‌رود که خطرناک‌تر و یا در مقابل واکسن مصون‌ باشد. 

مارک ون رانست، متخصص ویروس‌شناسی در بلژیک گفت که کشف ویروس در کشورهای دیگر اروپایی تنها مساله زمان است و ادعا کرد که تخصص علمی بریتانیا در تعیین توالی ویروس، دلیل اصلی شناسایی نوع جدید آن را برای اولین بار توضیح می‌دهد. 

پرفسور وان راست به بلومبرگ گفت:‌ «مطمئن نیستم که منع سفر از بریتانیا کاملا منصفانه باشد. بریتانیا یکی از کشورهایی است که توالی بسیاری از ژنوم‌های کامل را شناسایی کرده است و از همین روست که این انواع را به مراتب زودتر از دیگر کشورها تعیین کرده است. به نظر من این نوع از ویروس تاکنون بیش از آن چه که فکرش را می‌کنیم، انتشار یافته است.»

ایوون انگلرت، رییس ستاد ویژه واکسیناسیون بلژیک به آرتی‌ال گفت: «فراموش نکنید که بوریس جانسون بیماری را تحت کنترل درنیاورده است. آسان‌تر است بگوییم که وضعیت حاضر تقصیر ویروس جهش‌یافته است و نه این واقعیت که مقررات در انگلستان به اندازه کافی و برای مدت زمان کافی اعمال نشده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دیپلمات‌های اروپایی به ایندیپندنت گفتند که عدم ارتباط از سوی دولت آقای جانسون با رهبران اروپایی درباره شدت ویروس جدید، در اعمال منع سفر از بریتانیا تاثیر داشته است. 

برخی مقام‌ها گفته‌اند که برخی سخنان آنان، مثلا این اظهار نظر مت هنکاک، وزیر بهداشت بریتانیا که گفت ویروس جهش‌یافته «از کنترل خارج می‌شود»، وضع را بدتر کرد. یک دیپلمات ارشد غربی گفت:‌ «بدون شک این احساس وجود دارد که دولت بریتانیا سیاست‌های داخلی را بدون آن که به تاثیرشان بر دیگر کشورها فکر کند، اعمال کرده است.»‌

او گفت:‌ «اما وقتی که پای سرایت بالا در میان است و می‌گویید که بیماری از کنترل خارج شده، آن وقت است که نگرانی نه‌تنها دامن مردم بریتانیا را می‌گیرد بلکه دولت‌ها و مردم دیگر کشورها را نیز درگیر می‌کند.» 

این در حالی است که مذاکرات میان مقام‌های بریتانیا و فرانسه برای بازگشایی مسیرهای تجاری در کانال مانش ادامه می‌یابد. سفارت فرانسه در لندن گفت که ممکن است در روز چهارشنبه و در چارچوب پاسخ اتحادیه اروپا به بحران، «بازگشایی امن»‌ صورت گیرد. 

مدیر اروپایی سازمان بهداشت جهانی گفت جلسه‌ای با حضور اعضای اروپایی این نهاد در روز سه‌شنبه تشکیل می‌شود تا درباره شناسایی نوع جدید ویروس در بریتانیا مذاکره شود. 

هانس کلوگ گفت که منع سفر برای ممانعت از انتشار ویروس جهش‌یافته «محتاطانه»‌ است، اما اجازه به جریان نقل و انتقال کالاهای ضروری باید «امکان‌پذیر»‌ باقی بماند. 

او در توییتی نوشت:‌

خیر مقدم به اقدام بریتانیا برای اشتراک داده‌ها و تحقیقات. 

بر تعهد خود به همبستگی در مقابل چالش‌های کووید-۱۹ بار دیگر تاکید می‌کنیم. 

هیچ‌کس در امان نیست، مگر آن که همه در امان باشند. 

او در توییت دیگری نوشت:‌ «محدود کردن سفر برای مهار انتشار ویروس، تا وقتی که اطلاعات بهتری به دست بیاوریم، اقدامی محتاطانه است. جریان نقل و انتقال کالاهای ضروری باید کماکان امکان‌پذیر باقی بماند. خیر مقدم به بریتانیا در به اشتراک‌گذاری داده‌های اطلاعاتی و تحکیم تحقیقات.»

مدیر اجرایی بیونتک نیز گفت که این شرکت داروسازی آلمانی اطمینان دارد که ویروس کرونای تولیدی این شرکت بر نوع تازه کشف‌شده ویروس در بریتانیا موثر است، اما برای اطمینان کامل به تحقیقات بیشتری نیاز است. 

اوغور شاهین، روز سه‌شنبه گفت: «در حال حاضر نمی‌دانیم که آیا واکسن ما در مقابل نوع جدید ویروس نیز موثر است یا نه،» اما از آن جا که پروتئین‌های موجود در این نوع ویروس ۹۹ درصد مشابه انواع قبلی است، بیونتک به واکسن، «اطمینان علمی»‌ دارد.

پرفسور شاهین گفت که بیونتک در حال حاضر در حال انجام تحقیقات بیشتر است و امیدوار است که در هفته‌های آینده نظرش را با اطمینان ابراز کند. او گفت: «احتمال این که واکسن ما موثر باشد، نسبتا بالا است.»

© The Independent

بیشتر از جهان