قیمت واکسن‌های کرونا به صورت اتفاقی فاش شد

قیمت واکسن‌ها برای چند دقیقه در حساب توییتر وزیر امور بودجه بلژیک منتشر و بعد پاک شد

اتحادیه اروپا بین ۱.۷۸ تا ۱۸ یورو برای واکسن ویروس کرونا هزینه می‌کند- CARLOS OSORIO / POOL / AFP

سرانجام رقم نهایی و قیمت واکسن‌های کرونای سفارشی اتحادیه اروپا برای مدت کوتاهی و به طور تصادفی علنی شد.

اوا دی بلیکر، وزیر امور بودجه بلژیک، روز پنجشنبه در توئیتی جداولی با قیمت هر واکسن خریداری شده توسط اتحادیه اروپا و سهمیه کشورش برای این واکسن‌ها را منتشر کرد. این توئیت لحظاتی بعد حذف شد ولی همین مدت کوتاه کافی بود تا کاربران شبکه‌های اجتماعی عکس آن را ذخیره کنند.

کمیسیون اروپا با استناد به توافق‌نامه‌های رازداری تجاری گفته است که نمی‌تواند قیمت‌های پرداخت‌شده برای هر واکسن ویروس کرونا را فاش کند.

در مقابل نهادهای مدنی، پارلمان اروپا و فعالان حوزه سلامت بارها خواستار شفافیت رقم قرارداد منعقده میان کمیسیون اروپا و شرکت‌های تولیدکننده واکسن کرونا شده‌اند. آن‌ها می‌گویند که مالیات‌دهندگان اروپایی حق دارند که خواستار شفافیت در مورد نحوه هزینه‌کرد این کمیسیون باشند.

کمیسیون اروپا هم‌اکنون قراردادهایی برای دیافت واکسن با شش تولید کننده امضا کرده است و گفتگوهای مقدماتی را با هفتمین تولیدکننده در روز پنجشنبه به پایان رساند. کشورهای عضو اتحادیه اروپا سفارشات خود را برای هر واکسن به صورت جداگانه انجام می‌دهند.

طبق تصویر منتشر شده از توییت خانم اوا دی بلیکر، اتحادیه اروپا بین ۱.۷۸ تا ۱۸ یورو برای واکسن ویروس کرونا هزینه می‌کند. قیمت هر دوز ذکر شده برای هر یک از شش واکسن به شرح زیر است:

واکسن آکسفورد –آسترازنکا: ۱.۷۸ یورو

واکسن جانسون و جانسون: ۸.۵۰ دلار

واکسن سانوفی: ۷.۵۶ یورو

واکسن فایزر-بایون‌تک- ۱۲ یورو

واکسن کورواک: ۱۰ یورو

واکسن مدرنا: ۱۸ دلار

براساس توییت خانم دی بلیکر، بلژیک بیش از ۳۳ میلیون دوز واکسن خریده و در مجموع ۲۷۹ میلیون یورو پرداخت خواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دی بلیکر درباره انتشار این توییت گفت که تیم روابط عمومی‌اش آن را به صورت اشتباهی منتشر کرده‌اند.

با انتشار این ارقام مشخص شده است که واکسن مدرنا گرانترین واکسن در میان همه شرکت‌ها است و واکسن آکسفورد با ۱.۷۸ یورو ارزانترین.

اتحادیه اروپا مرحله نخست واکسیناسیون کرونا را از هفته آینده آغاز می‌کند. در مرحله نخست از واکسن شرکت فایزر استفاده خواهد شد.

بیشتر از جهان