رد صلاحیت شدگان ادوار قبل می‌توانند در انتخابات ۱۴۰۰ ثبت‌نام کنند

عباسعلی کدخدایی می‌گوید نظامیان برای حضور در انتخابات باید رابطه‌شان را با نهاد خود قطع کنند

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان جمهوری اسلامی ایران، ۲۹ آذر ۱۳۹۹- امین جلالی/ ایرنا

امروز، شنبه ۲۹ آذرماه، عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان جمهوری اسلامی ایران، با حضور در یک نشست خبری درباره انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ در ایران و دیگر مسایل  سخن گفت. کدخدایی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره احتمال حضور چهره‌های نظامی در انتخابات ریاست‌جمهوری امسال، گفت: «اگر کسی بخواهد در شورای نگهبان برای ثبت‌نام و حضور در انتخابات مجلس و یا ریاست جمهوری وارد شود، باید با حوزه و نهاد خود قطع ارتباط کرده باشد.»

کدخدایی با اشاره به احتمال «نظامی» بودن فرد ثبت‌نام کننده، گفت: «درجات و اینگونه مسایل تاثیری ندارد. ممکن است فردی پایین‌ترین درجه را داشته باشد، اما ثبت‌نام هم کند.‌ بنابراین نه‌تنها درجات تأثیری در بررسی صلاحیت‌ها ندارد، بلکه باید با نهاد خودش قطع ارتباط کرده باشد و رسماً به ما اعلام کنند.»

کدخدایی در این نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگار رکنا مبنی بر این که آیا «ردصلاحیت شدگان» ادوار قبل انتخابات می‌توانند در این دوره شرکت کنند یا خیر، گفت: «طبق قانون همه افراد می‌توانند شرکت کنند و اگر صدها بار رد شده باشند، می‌توانند شرکت‌کنند اما این که تایید می‌شوند، بستگی به شرایط آنها و بررسی شورا دارد.»

در دوره‌های اخیر برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران، چهره‌های سرشناس و مهمی نتوانستند از سد تایید یا رد صلاحیت شورای نگهبان عبور کنند که برخی از آن موارد واکنش‌های زیادی نیز به دنبال داشت. شاید مهم‌ترین آن‌ها عدم تایید صلاحیت اکبر هاشمی رفسنجانی در انتخابات سال ۱۳۹۳، و نیز عدم تایید صلاحیت محمود احمدی‌نژاد در انتخابات سال ۱۳۹۶ بوده باشد. 

با نزدیک شدن به زمان انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۴۰۰ شمسی، گمانه‌زنی‌ها درباره حضور برخی چهره‌های سپاهی برای دستیابی به جایگاه ریاست جمهوری در ایران به گوش می‌رسد. چندی پیش، حسین دهقان، مشاور نظامی علی خامنه‌ای، برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ اعلام نامزدی کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این فرمانده سپاه پاسداران با انتشار ویدیویی گفته بود که  با نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری در پی آن است تا  بتواند یک فضای تفاهم در داخل کشور و نیز یک فضای گفت‌و‌گوی از موضع قدرت، با خارج کشور فراهم کند.

در روزهای گذشته، طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری  در مجلس حواشی بسیاری ایجاد کرد. براساس آن طرح  که اکنون در حال بررسی در شورای نگهبان است، «سکونت نامزدهای انتخابات در خارج از کشور» هم  مانع تایید صلاحیت آنان برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری است.  

کدخدایی درباره آن طرح و موضع شورای نگهبان، گفت: «آنچه در قانون مدنی تاکنون بوده است، بحث تابعیت بوده است که مانع تصدی مجلس و ریاست جمهوری می‌شده است که تشخیص کارشناسی مجلس نیز این است که اقامت نیز شامل آن می‌شود. باید ببینیم در شورای نگهبان چه نظری نسبت به این مسأله خواهند داد و من امروز صحبتی در این خصوص نمی‌کنم.»

بسیاری می‌گویند که این طرح درواقع برای ممانعت از حضور چهره‌های سیاسی نزدیک به دولت فعلی و خصوصا جواد ظریف ارائه شده است. 

یکی از بخش‌های طرح نمایندگان مجلس، موضوع سن نامزدهای انتخابات است. در این طرح حداقل سن ۴۰ سال و حداکثر سن ۷۰ سال در نظر گرفته شده است. برخی می‌گویند که این بخش نیز در جهت ممانعت از اعلام نامزدی محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت روحانی است که متولد سال ۱۳۶۱ و  ۳۸ ساله است.