فیس‌بوک به زودی ذهن شما را می‌خواند

«باید قبل از ارایه چنین محصولی به نگرانی از نقض حریم خصوصی رسیدگی کرد»

مدیر کل فناوری فیس‌بوک می‌گوید که آینده را به چشم خواهیم دید - Kenzo TRIBOUILLARD / AFP

فیس‌بوک جزئیات بیش‌تری از برنامه‌های محرمانه خود برای عرضه دستگاه ذهن‌خوان را اعلام کرد و روز سه‌شنبه در نشستی خصوصی با حضور کارکنان خود، چگونگی کارکرد آن را شرح داد.

طبق فایل صوتی ضبط شده از این جلسه که به دست خبرگزاری بازفید رسیده است، مایک شروپفر، مدیرکل فناوری فیس‌بوک، به حاضران توضیح داد که چگونه یک حسگر عصبی، آنچه را که در ذهن کاربر می‌گذرد، به فرمان‌های رایانه‌ای مثل فرمان‌های نوشتاری یا دستور متوقف‌سازی شئ‌واره‌های مجازی در بازی‌های ویدیویی تبدیل می‌کند.

او گفت: «تمامی موهبت‌های آینده را به چشم خواهیم دید، چون در حال ساختن آینده‌ایم».

آقای شروپفر همچنین گفت که باید قبل از ارایه چنین محصولی به نگرانی‌های مردم در مورد مسایلی مثل رعایت حریم خصوصی رسیدگی کرد.

«برای کسب اعتماد و ادامه دادن رشد، باید احساس مسئولیت کنیم تا مردم سراسر جهان از تمام این فناوری‌های جالب بهره‌مند شوند... بی آن که معایب گریبان‌گیر آن‌ها شود.»

رفتن این غول فناوری به سراغ دستگاه‌های عصبی از چند سال پیش بر سر زبان‌ها بوده است، ولی جزئیات چندانی درمورد شکل‌بندی آن منتشر نشده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فیس‌بوک پارسال طی معامله‌ای به ارزش حدود ۱ میلیارد دلار، یکی از شرکت‌های نوآفرین حوزه واسط‌های عصبی به نام سی.‌تی.‌آر.ال-لبز را به مالکیت خود درآورد. اندرو باسورت، رئیس بخش واقعیت برافزوده فیس‌بوک، در همان زمان گفت که با خرید آن شرکت، «امکانات جدیدی برای کارهای خلاقانه فراهم می‌شود» و «روش اتصال ما تغییر خواهد کرد.»

این شرکت نوآفرین که مقر آن ایالات متحده است و زمانی که به تملک فیس‌بوک درآمد، در حال کار روی مچ‌بندی دارای فناوری نوین بود، ادعا می‌کرد که با آن می‌توان فعالیت عصبی در هنگام حرکات جسمانی را اندازه‌گیری کرد و به فرمان‌های رایانه‌ای ترجمه کرد.

اوایل سال ۲۰۱۹ نیز فیس‌بوک جزئیات نوع دیگری از واسط رایانه-مغز را منتشر کرد که در آن برای ذهن‌خوانی، به جای مچ‌بند از گوشی (هد ست) استفاده می‌شود.

محققان فیس‌بوک در مقاله‌ای که در مجله «نیچر کامیونیکیشنز»(Nature Communications) انتشار یافته است، توضیح دادند که این گوشی به الگوریتمی اتکا دارد که می‌تواند فعالیت مغز را رمزگشایی کند و حرفی را که کاربر می‌خواهد به زبان آورد، به متن تبدیل کند.

این دستگاه پوشیدنی که آسیب‌زننده هم نیست، هم‌اکنون می‌تواند مجموعه کوچکی از واژگان و عبارت‌ها را تشخیص دهد.

فیس‌بوک همان زمان در وب‌نوشتی  اعلام کرد: «جهانی را تصور کنید که تمامی گستره دانش، سرگرمی و امکانات درون گوشی‌های هوش‌مند کنونی، آنی و بدون دخالت دست در دسترس‌ باشد.

مدیران فیس‌بوک در نشست روز سه‌شنبه همچنین از عرضه ابزاری مبتنی بر هوش مصنوعی و کمک‌یار کاربران خبر داد که چکیده اخبار را به صفحه کاربران در فیس‌بوک می‌آورد.

ابزار تی‌.ال.دی.آر(مخفف عبارت انگلیسی «خیلی طولانی است، خوانده نشده است.») مقالات طولانی را چکیده‌سازی و به صورت نشانه‌گذاری شده عرضه می‌کند تا باز هم بخش بیش‌تری از بستر باارزش انتقال در وب، از دست انتشاردهندگان اخبار خارج شود.

ایندپندنت نظر فیس‌بوک در این باره را جویا شده است و هنوز پاسخی دریافت نکرده است.

© The Independent

بیشتر از جهان