صدها دانش‌آموز ربوده شده در نیجریه آزاد شدند

مسئولیت ربودن این دانش‌آموزان را گروه جهادی بوکوحرام برعهده گرفته بود

پس از ربایش صدها دانش‌آموز در شمال‌غربی نیجریه، دولت مدارس منطقه را تعطیل کرد و دانش‌آموزان مدارس شبانه‌روزی به خانه بازمی‌گردند- Kola Sulaimon / AFP

صدها دانش‌آموز پسر که هفته پیش در نیجریه از کلاس‌های درسشان‌ ربوده شده بودند، آزاد شدند.

امینو بلو ماساری، فرماندار شهرستان کاتسینا در شمال‌غربی نیجریه، پنجشنبه در تلویزیون دولتی اعلام کرد بیش از ۳۴۰ پسر دانش‌آموز آزاد شده‌اند.

هفته پیش مردان مسلح به مدرسه متوسطه علمی-دولتی در کاناکارا، که بیش از هشتصد دانش‌آموز دارد، یورش بردند.

آقای ماساری گفت: «در حال حاضر ۳۴۴ دانش‌آموز آزاد و به ماموران امنیتی تحویل داده شده‌اند. به نظرم می‌شود گفت که بیشتر افراد [گروه] را بازگردانده‌ایم، هرچند نه همه آن‌ها را.»

 بازگردادن پسران آزادشده به کاتسینا در جریان است. آنها در کاتسینا نزد خانواده‌ها بازخواهند گشت.

آقای ماساری گفت: «خبری که یک ساعت پیش به ما رسید حاکی از آن است که همه آن‌ها قرار است آزاد شوند و همین حالا در راه منطقه جنگلی کاتسینا هستند.» او اضافه کرد دانش‌آموزان روز جمعه معاینه پزشکی خواهند شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت دولت «با همکاری پلیس و شرکت‌های امنیتی خصوصی، مدارس را حفاظت خواهد کرد تا تجربه بسیار بد شش روز گذشته دیگر تکرار نشود.»

مقام‌های نیجریه در حال مذاکره با مهاجمان جهادی بوکوحرام هستند که مسئولیت این آد‌م‌ربایی را به‌عهده گرفته‌اند. آن‌ها می‌خواهند به این اطمینان برسند که بقیه کودکان هم آزاد خواهند شد. بوکوحرام در طول سال‌های گذشته، با بهره‌کشی از کودکان، آن‌ها را به‌عنوان کودک-سرباز به کار می‌گرفته است.

خبر رهایی دانش‌آموزان پس از آن اعلام شد که ویدیویی منتشر شد که در آن ظاهرا یکی از مهاجمان از یک پسر می‌خواهد که خواست‌های بوکوحرام را تکرار کند و بگوید دولت نباید در پی جست‌وجوی دانش‌آموزان باشد.

این پسربچه ظاهرا در ویدیو می‌گوید که او و دیگران به‌دست یک دارودسته، به دستور ابوبکر شکائو، رهبر یکی از جناح‌های بوکوحرام ربوده شده‌اند، و برخی از ربوده‌شدگان مرده‌اند.

گزارش بیشتر از خبرگزاری‌ها

© The Independent

بیشتر از جهان