بازداشت خبرنگار بلومبرگ در چین به اتهام اقدام علیه امنیت ملی

پیش از بازداشت هیز فن، بلومبرگ درخواست اتحادیه اروپا برای آزادی همه روزنامه‌نگاران زندانی را پوشش داده بود

چین مدت‌هاست که یکی از بزرگ‌ترین زندان‌های روزنامه‌نگاران در جهان به‌شمار می‌رود - STR / AFP

مقام‌های چینی بازداشت یک شهروند چینی را به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» تأیید کردند. این شهروند به‌نام هیز فَن به‌عنوان خبرنگار برای سرویس اخبار مالی شبکه بلومبرگ کار می‌کرد.

نخستین واکنش رسمی دولت در مورد بازداشت «هِیز فَن» دستیار جدید سردبیر بلومبرگ پس از آن نشان داده شد که تقاضای اتحادیه اروپا از چین برای رهایی او در صدر اخبار قرار گرفت.

سخنگوی وزارت خارجه چین، وانگ ونبین، روز دوشنبه گفت «خانم فن، شهروند چینی، به‌دست ماموران اداره امنیت ملی چین، به دلیل سوءظن به انجام فعالیت‌های مجرمانه علیه امنیت ملی بازداشت شده است.»

آقای وانگ افزود: «این پرونده در حال بررسی است. حقوق قانونی خانم فن کاملاً رعایت شده است و خانواده او از بازداشتش مطلع شده‌اند.»

بلومبرگ هفته گذشته گزارش داد که از ۷ دسامبر، تماسی با خانم فن نداشته است. این شبکه تنها پس از روزها پی‌گیری از ادارات دولتی در پکن و سفارت چین در واشینگتن‌دی‌سی، توانست از خبر بازداشت او مطلع شود.

به گزارش بلومبرگ، خانم فن هفته گذشته به‌دست ماموران لباس شخصی، در منزل بازداشت شده است.

آقای وانگ در واکنش به ابراز نگرانی اتحادیه اروپا و انجمن خبرنگاران خارجی در پکن، گفت که اتحادیه اروپا باید «به حق حاکمیت قضایی چین احترام بگذارد و اظهارات غیرمسئولانه خود را متوقف کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خانم فن که اخبار جهانی را پوشش می‌داد، از سال ۲۰۱۷ با بلومبرگ همکاری می‌کرده است. چین به شهروندان چینی فقط اجازه می‌دهد به‌عنوان مترجم، محقق و دستیار در سازمان‌های خبری خارجی کار کنند، نه به‌عنوان روزنامه‌نگار ثبت‌شده با حق ارائه گزارش مستقل.

رسانه‌های چینی کاملاً دولتی و تحت کنترل قرار دارند. چین مدت‌هاست که یکی از بزرگ‌ترین زندان‌های روزنامه‌نگاران در جهان به‌شمار می‌رود.

با بازداشت خانم فن، نام او به لیست بلند بالایی از روزنامه‌نگاران اضافه می‌شود که در چند سال گذشته در چین بازداشت شدند. ماه گذشته پکن روزنامه‌نگار مشهور چینی‌الاصل استرالیایی، چنگ لی، مجری تلویزیون در رسانه دولتی چین، سی‌جی‌تی‌ان، را به همین اتهام‌ «اقدام علیه امنیت ملی» بازداشت کرد. دو خبرنگار استرالیایی دیگر به نام‌های بیل بیرتلس و مایکل اسمیت نیز اندکی پس از بازجویی در مورد خانم چنگ، به‌سرعت از چین خارج شدند.

امسال بیش از دوازده روزنامه‌نگار شاغل در رسانه‌های آمریکایی در چین با وخیم‌شدن روابط بین پکن و واشنگتن از این کشور اخراج شدند. در رتبه‌بندی آزادی رسانه‌ها، چین اکنون در بین ۱۸۰ کشور، در جایگاه ۱۷۷ قرار دارد.

در تنظیم این گزارش از اخبار خبرگزاری‌های مختلف استفاده شده است

© The Independent