متهم بمب‌گذاری در اندونزی بعد از ۱۸ سال بازداشت شد

آریس سومارسونو، معروف به ذوالقرنین رهبر یک گروه اسلامی افراطی و مرتبط با القاعده بود

«ذوالقرنین در زندان به سر می‌برد و تحت بازجویی است» - AFP PHOTO / SONNY TUMBELAKA

پلیس اندونزی مردی را که ظن آن می رود رهبر یک گروه افراط گرای مرتبط با القاعده باشد، بازداشت کرده است. این گروه مسئول بمب گذاری های «بالی» در سال ۲۰۰۲ و دیگر حملات مرگبار بوده است.

آریس سومارسونو، معروف به ذوالقرنین، عضو کلیدی شبکه جماعت اسلامی، در صدد ایجاد خلافت اسلامی در آسیای جنوب‌شرقی است.

او که از سال ۲۰۰۳ به بعد توانست از دستگیری بگریزد، به گفته احمد رمضان سخنگوی پلیس، سرانجام روز پنج‌شنبه در حمله نیروهای ضدتروریسم به خانه‌ای در لامپونگ، واقع در جزیره سوماترا دستگیر شد.

ذوالقرنین متهم است که بمب‌های منفجرشده در یک رشته حملات را ساخته است. حمله اکتبر ۲۰۰۲ در بالی که ۲۰۲ کشته به جا گذاشت و حمله اوت ۲۰۰۳ به هتل ماریوت در جاکارتا که ۱۲ کشته به جا گذاشت، از جمله این حملات است.

دو تن از همدستان ذوالقرنین در بمب‌گذاری‌ها بالی در سال ۲۰۰۸ اعدام شدند اما خودش ناپدید شد. از آن هنگام، او در فهرست تحت‌تعقیب‌ترین افراد در اندونزی قرار داشته است.

آقای رمضان با گفتن اینکه «ذوالقرنین در زندان به سر می‌برد و تحت بازجویی است»، افزود پلیس در پی بازجویی از چند ستیزه‌جوی مظنون و دستگیرشده در ماه گذشته، توانست ردی از او به دست آورد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای رمضان گفت ذوالقرنین همچنین متهم به مخفی‌کردن فرد بمب‌ساز دیگری به نام اوپیک لاوانگا است که او هم از اعضای کلیدی جماعت اسلامی است.

لاوانگا، هفته پیش در لامپونگ دستگیر شد. او مظنون به کشتن بیش از ۲۰ نفر در بازاری در جزیره سولاوسی در اندونزی است. این جزیره به خاطر آنکه خاستگاه شورشیان اسلامی است، شهرت دارد.

گروه جماعت اسلامی را شماری از ستیزه‌جویان تبعیدی اندونزیایی در دهه ۱۹۸۰ در مالزی تاسیس کردند. این گروه در سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۲ در جزایر سولاوسی و مالوکو، خشونت‌های قومیتی و مذهبی به پا کرد که باعث کشته‌شدن هزاران نفر شد.

ذوالقرنین به دلیل عضویت در این گروه، از مه ۲۰۰۵ در فهرست تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه القاعده قرار داشته است. به گفته شورای امنیت، ذوالقرنین یکی از نمایندگان القاعده در جنوب شرقی آسیا و یکی از اندک‌شمار اندونزیایی‌های دارای ارتباط مستقیم با شبکه بن‌لادن است.

او بعد از آنکه انسپ نورجامان، در سال ۲۰۰۳ در تایلند دستگیر شد، جانشین او در سمت فرماندهی عملیات جماعت اسلامی شد.

از آن پس، نیروهای امنیتی اندونزی طی یک دهه با حمایت استرالیا و ایالات متحده توانستند شبکه جماعت اسلامی را تضعیف کنند؛ رهبران آن را از پای درآورند و صدها تن از ستیزه‌جویان را دستگیر کردند.

اما در چند سال گذشته، تهدیدی جدید از سوی هواداران گروه دولت اسلامی شکل گرفته است. بسیاری از این هواداران برای نبرد در کنار داعش، به خاورمیانه رفتند.

© The Independent

بیشتر از جهان