مخالفت روسیه با بازنگری برجام

وزیر خارجه روسیه می‌گوید در حال بررسی تشکیل «باشگاه کشورهای تحریمی» هستیم

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه- Handout / RUSSIAN FOREIGN MINISTRY / AFP

وزیر امور خارجه روسیه می‌گوید مسکو از موضع برخی کشورها برای گنجاندن مسائل دیگری غیر از برنامه هسته‌ای ایران در برجام حمایت نمی‌کند و این توافق جامع هسته‌ای نباید مورد بازنگری قرار بگیرد.

سرگئی لاوروف در یک گفت‌وگوی اینترنتی با خبرگزاری‌های دولتی ایران، ایرنا و صدا و سیما، گفت از مواضع کشورهایی که می‌خواهند علاوه بر موضوع هسته‌ای مسائل دیگری را وارد کنند حمایت نمی‌کنیم.

وی در ادامه این گفت‌وگو که روز شنبه انجام شد، خروج آمریکا از برجام را موجب بروز مشکلات کنونی در اجرای آن دانست و گفت برجام نباید مورد بازنگری قرار گرفته و در آن مسائل دیگر مطرح شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روسیه، به همراه چین، آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان موفق شدند در سال ۱۳۹۴ با ایران بر سر برنامه هسته‌ای آن کشور به توافق رسیدند؛ توافقی که آمریکا پس از ریاست جمهوری دونالد ترامپ از آن خارج شد.

طرف‌های باقی‌مانده در برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام، ضمن انتقاد از تصمیم دولت آمریکا، در این مدت تلاش کردند آن توافق را حفظ کنند و با شکست ترامپ در انتخابات آبان، امید به احیای آن افزایش یافت.

با این حال طرف‌های غربی توافق، آمریکا و سه متحد اروپایی آن، خواستار گفت‌وگو درباره دیگر فعالیت‌های ایران هستند که موجب نگرانی جامعه بین‌المللی است؛ مانند برنامه موشکی و رفتار جمهوری اسلامی در منطقه.

تهران می‌گوید بر سر توافقی که پیشتر درباره آن مذاکره شده و به اجرا درآمده است، دوباره مذاکره نمی‌کند و هرگونه گفت‌وگو درباره مسائل دفاعی کشور، از جمله برنامه موشکی بالیستیک، را رد کرده است.

باشگاه کشورهای تحریمی

وزیر امور خارجه روسیه در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با خبرگزاری ایرنا و صدا و سیما تحریم‌های ایالات متحده و اتحادیه اروپا بر کشورش و همچنین بر ایران را «یکجانبه» دانست که تاثیرات منفی دارند.

سرگئی لاوروف گفت، تحریم‌های یکجانبه غرب را نمی‌پذیریم و با اقدامات مشخص از جمهوری اسلامی ایران حمایت می‌کنیم. این اقدامات را در اینجا بر نمی‌شمرم زیرا حساس است، ولی در تهران این را می‌دانند.

وی که کشورش به دلیل حمایت از جدایی‌طلبان شرق اوکراین و الحاق شبه جزیره کریمه به خاک خود در سال ۲۰۱۴ هدف تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا قرار گرفته است، از تشکیل «باشگاه کشورهای تحریمی» گفت.

وزیر خارجه روسیه گفت تحریم‌های یکجانبه غرب تاثیر منفی در نظام بین‌المللی خواهند داشت و اضافه کرد، ما در گروه بریکس و سازمان همکاری شانگهای در حال بررسی تشکیل باشگاه کشورهای تحریمی هستیم.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود به مناقشه اخیر ارمنستان و جمهوری آذربایجان و نقش سه کشور روسیه، ایران و ترکیه در آن پرداخت، اما اشاره‌ای به شعرخوانی جنجال‌برانگیز رییس جمهوری ترکیه نکرد.

رجب طیب اردوغان، که در جنگ قره‌باغ مستقیما از جمهوری آذربایجان حمایت کرد، روز گذشته در جریان یک رژه نظامی در باکو شعری را درباره جدایی رود مرزی ارس خواند که با واکنش تند ایران روبرو شد.