سرور دانش: جامعه‌ای که در آن زنان مورد خشونت قرارگیرند، بیماراست

بیست و هشت در صد زنان هنوز مجبوراند تن به ازدواج اجباری بدهند

سرور دانش، معاون دوم رئیس جمهور افغانستان در کنفرانس چهار روزه هماهنگی نهاد­های مبارزه کننده با خشونت علیه زنان که در کابل برگزار شده بود گفته است، زنان نیمی از جمعیت یک کشور را تشکیل می‌دهند؛ هرگاه این جمعیت مورد خشونت قرار گیرد آن جامعه؛ جامعه‌ا­ی بیمار است.

آقای دانش گفت: « به‌رغم همه تلاش­‌ها و اقداماتی که در سال­‌های اخیر، توسط حکومت وحدت ملی در این عرصه صورت گرفته است با تاسف زیاد هنوز محرومیت و خشونت در عرصه­‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی و سیاسی زندگی زنان این کشور دیده می‌شود. این خشونت­‌ها از خانواده، حقوق خانواد­گی و مسایل مربوط به ازدواج، طلاق، حق مهر و میراث گرفته تا همه عرصه­‌های مختلف اجتماعی، سیاسی و اقتصادی بانوان را شامل می­‌شود.

آقای دانش گفت در این بخش تلا­ش­‌های زیادی صورت گرفت است، اما بازهم موفق نبودیم و هنوز هم خشونت­‌های گوناگون علیه زنان این کشور وجود دارد و بانوان افغانستان تحت شکنجه و انواع خشونت­‌های فیزیکی و روانی قرار دارند و حقوق‌شان پایمال می­‌شود. او هم­چنین درمورد ازدواج­‌های زیر سن زنان اظهار داشت که متاسفانه بیست هشت درصد بانوان افغانستان در دوران کودکی مجبور به ازدواج شده­‌اند که یک موضوع نگران کننده بوده است.

آقای دانش گفت:« مساله نگران کننده این است که فضای خشونت علیه بانوان در سال ۹۶ بیشتر از سال ۹۵ و در سال ۹۷ بیشتر از سال ۹۶ بوده است و متاسفانه این وضعیت هر سال افزایش می­‌یابد».

دانش، بی­سوادی، کم­‌سوادی­، فقر، ناداری، بیکاری، وضعیت بد امنیتی، وجود گروه­‌های مسلح غیر مسئول، عرف و سنت‌های ناپسند و ده­‌ها عوامل دیگر را در افزایش خشونت­‌ها علیه زنان این کشور دخیل می‌داند.

مریم جلالی، استاد دانشکده شرعیات درمورد وضعیت زنان و ازدواج­‌های زیر سن به خبرنگار ایندیپندنت گفت: « در هر نظام که مکافات و مجازات وجود نداشته باشد، هر شهروند به خواست خود هرچه دلش خواست انجام می‌دهد. ازدواج­‌های زیر سن هم در افغانستان از همین جا سرچشمه می­‌گیرد. شما به من نشان بدهید که حکومت چه کسی را مجازات کرده که چرا دختران زیر سن را وادار به ازدواج کرده‌اند».

نادرشاه درانی دانشجوی دانشکده اقتصاد در این مورد گفت: « فقر، ناداری، بی­سوادی، بیکاری، عدم آگاهی از قانون، عدم شناخت دقیق از شریعت اسلامی و عدم تطبیق قانون بالای متخلفین در افغانستان از عواملی است که مردم بدون هراس دست به چنین ازدواج‌­های زیر سن زده و یا خشونت­‌ها را علیه زنان بیشتر کرده‌اند. این مسئولیت حکومت افغانستان است که علیه خشونت بر زنان و ازدواج­‌های زیر سن مبارزه جدی کرده و کسانی‌که دست به چنین اعمالی می‌­زنند باید شدیداً مجازات شوند».

مسئولین حقوق بشر در افغانستان گفته‌اند، ازدواج‌های اجباری، آغاز خشونت­‌ها علیه زنان است، سبب فرار از منزل، خودکشی و خودسوزی شده و مشکلات­ اجتماعی زیادی را به بار می‌آورد و در کنار آن سبب ۲۰ درصد مرگ و میر مادران و نوزادان، در جریان تولدها می­شود.

عزیزالله لودین، که در یکی از مساجد  شهر کابل خطیب است، درمورد خشونت علیه زنان و ازدواج‌های زیر سن گفت : « خشونت علیه زنان، عمل ناجوانمردانه و غیر انسانی است و کسانیکه از شریعت اسلامی آگاهی داشته باشند هرگز دست به چنین اعمالی نمی‌زنند. او اضافه کرد که ازدواج­‌های زیر سن خلاف شریعت اسلامی است و فقه اسلامی یکی از مهم­ترین معیار­های ازدواج را بلوغ جسمی و عقلی دو طرف تعیین کرده که متاسفانه در این­جا رعایت نمی­‌شود».

افغانستان یکی از کشورهایی است که نزدیک به نیمی از جمعیت آن را زنان تشکیل می­‌دهند. زنان از گذشته‌های دور تاکنون برای دریافت حقوق شان قربانی داده­‌اند و هنوز هم قربانی می‌دهند و حکومت‌ها از گذشته تاکنون نیز نتوانسته‌اند در برابر این رفتارها مبارزه جدی و مفیدی را انجام دهند.

بیشتر از