پیشنهاد روسیه برای آزمایش و تولید واکسن ترکیبی کرونا

روسیه مدعی است که واکسن ساخت این کشور اثر ۹۲ درصدی در برابر ویروس کرونا دارد

آسترازنکا گفت که  با همکاری موسسه گامالیا در روسیه که واکسن روسی را ساخته است، به زودی تحقیقات مشترکی را برای مطالعه اثربخشی واکسن ترکیبی آغاز می‌کند- Olga MALTSEVA, John Cairns / AFP / University of Oxford

به گفته یک مقام روسی، شرکت داروسازی آسترازنکا که در حال تولید واکسن کرونای دانشگاه آکسفورد است، قرار است یک سری آزمایش‌های بالینی را برای آزمایش یک واکسن ترکیبی، مرکب از واکسن آکسفورد و واکسن روسی اسپوتنیک‌وی، آغاز کند. 

کیریل دیمیتریف، رئیس صندوق ثروت ملی روسیه [که پشتیبان مالی واکسن روسی است]، در بیانیه‌ای گفت که در صورت اثبات موثر بودن واکسن ترکیبی در آزمایش‌های بالینی، روسیه مصمم است تولید مشترک آن را با آسترازنکا آغاز کند. 

آسترازنکا جمعه گذشته اعلام کرد که ایده تولید واکسن ترکیبی را بررسی خواهد کرد. دانشمندان روسی معتقدند که واکسن ترکیبی می‌تواند اثربخشی مضاعف داشته باشد. 

آسترازنکا گفت که  با همکاری موسسه گامالیا در روسیه که واکسن روسی را ساخته است، به زودی تحقیقات مشترکی را برای مطالعه اثربخشی واکسن ترکیبی آغاز می‌کند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

براساس یافته‌های یک مطالعه جدید که روز پنجشنبه در مجله لانست منتشر شد، واکسن آکسفورد در صورت تجویز در دو مرحله شامل یک نصف دوز و سپس یک دوز کامل، ۹۰ درصد کارایی دارد. اما در صورت تزریق دو دوز کامل کارایی آن ۶۲ درصد است. 

در این مطالعه گفته شد هیچ مورد بستری یا بیماری شدید در بین آن دسته از داوطلبانی که این واکسن را دریافت کرده‌اند، گزارش نشده است. یافته‌های این مطالعه درباره کارایی واکسن آکسفورد مبتنی بر تجزیه و تحلیل فاز سوم آزمایش در انگلستان و برزیل است که در آن ۱۱۶۳۶ داوطلب شرکت کرده‌اند. 

روسیه براساس یافته‌های آزمایش مقدماتی ادعا کرد که واکسن روسی ۹۲ درصد در ایجاد ایمنی در برابر ویروس کرونا موثر است. علی‌رغم این که واکسن روسی هنوز در مرحله سوم آزمایش بالینی قرار دارد، روسیه این هفته برنامه واکسیناسیون خود را آغاز کرد. 

آقای دیمیتریف گفت: «[همکاری برای تولید واکسن ترکیبی] نشان از قدرت فناوری واکسن اسپوتنیک‌وی و تمایل روسیه به همکاری با واکسن‌های دیگر برای مبارزه با کرونا است.» 

وی افزود که همکاری بین دانشمندان کشورهای مختلف برای غلبه بر همه‌گیری تعیین‌کننده خواهد بود. 

در تنظیم این خبر از گزارش‌های خبرگزاری رویترز استفاده شده است. 

© The Independent

بیشتر از جهان