دومین قدرت‌نمایی بمب‌افکن‌های ارتش آمریکا در خاورمیانه

مقام‌های آمریکایی این عملیات را یک «پیام مستقیم» در ارتباط با بازدارندگی ایران می‌دانند

این دومین بار در یک ماه گذشته است که دو بمب‌افکن دورپرواز آمریکایی در منطقه به پرواز در می‌آیند- H / O / AFP

دو فروند بمب‌افکن بی-۵۲ ارتش آمریکا روز پنجشنبه از پایگاهی در ایالات متحده به خاورمیانه اعزام شدند و بر فراز بخش‌هایی از منطقه به پرواز در آمدند؛ عملیاتی که مقام‌های آمریکایی آن را یک «پیام مستقیم» در ارتباط با بازدارندگی ایران می‌دانند.

این دومین بار در یک ماه گذشته است که دو بمب‌افکن دورپرواز آمریکایی در منطقه به پرواز در می‌آیند و عملیات آنها با هدف تاکید بر تعهد ادامه‌دار واشنگتن به امنیت و ثبات خاورمیانه، با وجود کاهش شمار نیروهای نظامی خود در عراق و افغانستان، است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ژنرال فرانک مک‌کنزی رییس مرکز فرماندهی ارتش آمریکا در خاورمیانه و شمال آفریقا (سنتکام) در بیانیه‌ای گفت، «قابلیت پرواز بمب‌افکن‌های استراتژیک در سراسر جهان در یک ماموریت بدون توقف و پیوستن سریع آنها به شرکای متعدد منطقه‌ای نشان دهنده همکاری نزدیک و تعهد مشترک ما به امنیت و ثبات منطقه است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دومین قدرت‌نمایی بمب‌افکن‌های آمریکایی در خاورمیانه پس از ترور محسن فخری‌زاده، از عوامل کلیدی فعالیت‌های هسته‌ای و موشکی ایران در هفتم آذر ماه در نزدیکی دماوند، و تهدید مقام‌های جمهوری اسلامی به تلافی انجام می‌شود. تهران اسرائیل را مسئول می داند.

مقام‌های آمریکایی همچنین از این نگران هستند که ایران ممکن است در نخستین سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در نزدیکی بغداد توسط ارتش آمریکا، دست به یک اقدام تلافی‌جویانه دیگر بزند.

قاسم سلیمانی و ابو مهدی المهندس جانشین فرماندهی و فرمانده میدانی نیروهای شبه‌نظامی موسوم به بسیج مردمی عراق یا حشدالشعبی، سوم ژانویه سال جاری میلادی (۱۳ دی ۱۳۹۸) در نزدیکی فرودگاه بغداد، هدف حمله پهپادهای آمریکا قرار گرفتند و کشته شدند.

ایران در واکنش، یک پایگاه نظامی نیروهای آمریکایی در عراق را موشک باران کرد، اما هیچ تلفات جانی در بر نداشت.

آمریکا رژیم ایران را بزرگترین حامی حکومتی تروریسم در جهان و بزرگترین تهدید علیه امنیت خاورمیانه می‌داند و می‌گوید رفتار جمهوری اسلامی عامل اصلی بی‌ثباتی است. ایران این اتهام را رد می‌کند و حضور نظامیان آمریکا را دلیل ناامنی منطقه می‌داند.

تنش میان دو کشور، که حدود چهار دهه است روابط دیپلماتیک ندارند، در چند سال گذشته و پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ۱۳۹۴ و بازگرداندن تحریم‌هایی که پس از اجرای توافق لغو شده بودند و همچنین اعمال تحریم‌های گسترده جدید، تشدید شده است.