فساد هم به اندازه تروریسم برای مردم افغانستان تهدید محسوب می‌شود

به گفته آقای عبدالله فساد اداری از عوامل عمده بحران، بی‌عدالتی و ناهنجاری‌های جاری در افغانستان است

عبدالله عبدالله، رئیس شورای مصالحه ملی افغانستان- WAKIL KOHSAR / AFP

رئیس شورای مصالحه ملی افغانستان در بیانیه‌ای به مناسبت روز جهانی مبارزه با فساد گفت: «اجازه ندهیم که فساد جزو فرهنگ و تاریخ پرافتخار کشور ما شود و باید برای نابودی آن مبارزه موثر انجام دهیم که این مبارزه مستلزم بسیج ملی است.»

عبدالله عبدالله، فساد را در کنار تروریسم و هراس‌افکنی بزرگ‌ترین تهدید برای مردم این کشور خواند و گفت: «متاسفانه فساد اداری و سوءاستفاده از منابع عمومی، از عوامل عمده بحران، بی‌عدالتی و ناهنجاری جاری در کشور محسوب می‌شود. ما نباید اجازه دهیم که فساد جزیی از فرهنگ و تاریخ پر افتخار کشور ما شود. باید در برابر آن مبارزه کنیم که این مبارزه نیاز به بسیج ملی دارد.»

آقای عبدالله گفت: «فرهنگ مبارزه با فساد در سطوح مختلف باید تقویت شود، زیرا مبارزه موثر با فساد به گونه مستقیم در تامین صلح پایدار، عادلانه و با عزت در کشور نقش دارد.»

او نقش مردم افغانستان را در زمینه مبارزه با فساد تعیین‌کننده خواند و افزود: «در امر مبارزه با فساد در کنار فشار بین‌المللی و نهادهای مسؤول داخلی، نقش مردم تعیین‌کننده است. هر شهروند می‌تواند نقش یک بازرس و ناظر را در مبارزه با فساد ایفا کند.»

رئیس شورای مصالحه ملی افغانستان افزود: «یکی از شروط عمده جامعه بین‌المللی برای حمایت از افغانستان در کنفرانس ژنو، مبارزه موثر با فساد و کاغدبازی و حکومت‌داری خوب است.»

او گفت: «هنوز هم برای مبارزه با این پدیده فرصت‌هایی وجود دارد. مردم افغانستان به دلیل فساد سازمان یافته و گسترده در بیست سال اخیر امکانات و فرصت‌های تاریخی و استثنایی را از دست دادند، اما هنوز هم فرصت باقی است.»

پس از آن که دولت افغانستان در امر مبارزه با فساد نتوانست دستاوردهای چشم‌گیر داشته باشد و میزان فساد هر روز بیشتر شد، جامعه جهانی اعلام کرد که کمک‌هایش مشروط به مبارزه با فساد در این کشور خواهد بود وگرنه قطع خواهد شد.

حالا کمک‌های جامعه جهانی سالانه به این کشور داده می‌شود، آن‌هم در صورتی که دولت افغانستان در طول یک‌سالی که کمک‌ها را دریافت کرده است، بتواند موفق بدرخشد و مدیریت درست کند تا کمک‌های بعدی داده شود، در غیر آن صورت کمک‌های جامعه جهانی ادامه نمی‌یابد و متوقف خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سرور دانش، معاون دوم رئیس جمهور افغانستان نیز وجود فساد اداری را در نهادهای دولتی این کشور تایید می‌کند می‌گوید: «فساد اداری در تمامی نهادهای دولتی وجود دارد و این پدیده نظام اداره عامه کشور را از درون پوسانده است و از طرف دیگر باعث بی‌اعتمادی و فاصله مردم از دولت و نیز موجب کاهش عواید دولتی و فقر مردم شده‌است.

فساد اداری در ادارات دولتی به ویژه از سوی مقامات بلندپایه این کشور شهروندان را نیز خسته و ناامید کرده است. آنان می‌گویند: «متاسفانه سال‌هاست فساد در ادارات دولتی وجود دارد و در حال حاضر بیشتر نیز شده است و حکومت در امر مبارزه با این پدیده ناکام بوده است و یا این که به قصد نخواسته مبارزه کند. افراد و اشخاص که مشکوک به فساد هستند به دادگاه بکشانید و به مردم معرفی کنید.»

فیاض کاکر، ساکن کابل می‌گوید: «دولت افغانستان و نهادهای بین‌المللی در امر مبارزه با فساد اداری در افغانستان ناکام بوده‌اند و یا این که به عمد نخواستند که این پدیده از افغانستان ریشه‌کن شود. فساد اداری مانند گروه‌های تروریستی و هراس‌افکن مردم را درمانده کرده است. این برنامه‌ا‌ی که سالانه تحقیقات خویش را منتشر می‌کند، هیچ دردی را درمان نمی‌کند. ما نیاز داریم که فساد ریشه‌کن شود و اجازه ندهند پول‌ مردم و بیت‌المال به جیب افراد و اشخاص برود، اگر در این زمینه مبارزه صادقانه نشود، تریلیون‌ها دلار که به نام ما و آبادی افغانستان سرازیر شود بی‌فایده است.»

خورشید نور، ساکن کابل گفت: «متاسفانه دولت افغانستان و نهادها سالانه از قِبل مردم ما میلیون‌ها دلار دریافت می‌کنند، به جای آن که این پول‌ها برای آبادی کشور استفاده شود از سوی همین کمک‌گیرنده‌ها حیف و میل می‌شود، اگر حیف و میل نمی‌شد، امروز افغانستان آباد بود و مردم زندگی خوب ‌داشتند. من بار دیگر تاکید می‌کنم که باید فساد اداری هرچه زودتر از کشور ما ریشه‌کن شود و پول‌های کمکی برای همان اهداف کمکی مصرف شود و کسانی که به فساد آلوده‌اند شناسایی شوند و به دست قانون سپرده شوند در غیر آن این فساد افغانستان را به پرتگاه‌ برگشت ناپذیری خواهد برد.»