پروژه «ارتقا سربازان» در فرانسه مجوز گرفت

‌کارگذاشتن اعضای مصنوعی در بدن سربازان برای بالا بردن قابلیت آن‌‌ها

افزایش ‌«ظرفیت مغزی» سربازان از جمله حوزه‌های بالقوه تحقیق در این زمینه است -  NICOLAS TUCAT / POOL / AFP

کارگروه نظامی فرانسه در امور اخلاقی، دستور آغاز پژوهش در مورد فناوری‌های پیشرفته جدید، برای ساخت و توسعه سربازانی که در بدن آنها اعضای مصنوعی به‌کار می‌رود را صادر کرد تا یک گام دیگر در مسیر تحقق این برنامه برداشته شود.

طبق گزارشی که روز سه‌شنبه انتشار عمومی یافت، این کارگروه متشکل از ۱۸ متخصص حوزه‌های مختلف، اعلام کرد «ضرورت داشت تحقیق درباره موضوع ساخت سربازان مصنوعی ممنوع نباشد.»

افزایش ‌«ظرفیت مغزی» سربازان و ایمن‌سازی آنها در برابر تنش‌های روانی، از جمله حوزه‌های بالقوه تحقیق در این زمینه است.

تحقیق در مورد داروهایی که مقاومت روحی نظامیان را در صورت اسیر شدن افزایش دهند نیز از جمله حوزه‌های پژوهشی مورد نظر است.

در این گزارش همچنین آمده است بدون تحقیق در مورد چنین فناوری‌هایی، نیروهای نظامی فرانسه از ارتش سایر کشورها عقب می‌افتند.

البته این کارگروه می‌گوید حد و حدودهای اخلاقی نیز برای دستکاری‌های فرضی تعیین شده است تا «منش و طبیعت انسانی» سربازان و امکان بازگشت‌شان به زندگی غیرنظامی به خطر نیفتد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خانم فلورنس پارلی، وزیر دفاع فرانسه نیز که در ماه ژانویه از این کارگروه درخواست کرده بود موضوع سربازان با قابلیت‌های افزوده، از طریق به‌کار گذاشتن اعضا مصنوعی در بدن آنها را بررسی کند، می‌گوید دستکاری‌های «مخرب» در برنامه‌های کنونی ارتش جایی ندارد.

او افزود: «ما باید صریح و روشن عمل کنیم. همه افراد موافق عقاید ما نیستند و این آینده‌ای است که باید برای آن آماده شویم.»

خانم پارلی همچنین گفت دیدگاه این کارگروه «وحی منزل» نیست و همیشه قابل بازنگری است.

این سخنان، اندکی پس از سخنان جان رادکلیف، رییس سازمان ملی اطلاعات ایالات متحده است که با انتشار مقاله‌ای در مجله وال‌استریت چین را متهم کرد روی سربازهایش آزمایش‌هایی انجام می‌دهد تا بتواند روزی در آنها «قابلیت‌های زیست‌شناختی افزوده‌شده» ایجاد کند.

او در مقاله‌اش نوشته بود: قدرت‌طلبی چین هیچ‌گونه حد و مرز اخلاقی ندارد.

اما وزارت امور خارجه چین با تکذیب این اتهام‌ها، اعلام کرد ایالات متحده باید «از ساختن و انتشار دروغ‌ها و بازی‌های سیاسی دست بردارد.»

© The Independent

بیشتر از جهان