استعفای نخست‌وزیر رومانی

مذاکرات درباره تشکیل دولت ائتلافی در جریان است

نخست‌وزیر رومانی، لودوویچ اوربان از نوامبر ۲۰۱۹ بر مسند قدرت بود- DANIEL MIHAILESCU / AFP

نخست‌وزیر رومانی، لودوویچ اوربان، پس از شکست از حزب پوپولیست مخالف «سوسیال دموکرات» در انتخابات عمومی استعفا داد. 

سوسیال دموکرات‌ها حدود ۳۰ درصد آرا را به دست آورده‌اند که بیش از ۵ درصد بیشتر از سهم حزب راست‌گرای «لیبرال ملی» آقای اوربان است. 

مذاکرات درباره تشکیل دولت ائتلافی همینک در جریان است. آقای اوربان از نوامبر ۲۰۱۹ بر مسند قدرت بوده است. 

دیگر حزبی که در مذاکرات برای تشکیل دولت ائتلاف قدرت چانه‌زنی خواهد داشت، «اتحاد برای وحدت رومانیایی‌ها» است که در انتخابات روز یکشنبه با  کسب نتیجه غیرمنتظره ده درصد آرا، تبدیل به چهارمین حزب بزرگ این کشور شده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

موفقیت انتخاباتی این حزب که کمتر از یک سال عمر دارد، برای ناظران سیاسی شوک‌آور بوده است. پیش‌بینی بسیاری این بود که این حزب نوپا حتی از کسب حداقل آرای لازم برای ورود به مجلس رومانی بازماند. در رومانی احزاب برای ورود به مجلس باید حداقل پنج درصد آراء ملی را کسب کنند. 

دستاورد این حزب نوپا در انتخابات روز یکشنبه وقتی شگفت‌آورتر می‌شود که آن را با نتایج انتخاباتی در انتخابات محلی که سه ماه پیش برگزار شد، مقایسه کنیم. در انتخابات ۲۷ سپتامبر، «اتحاد برای وحدت رومانیایی‌ها» کمتر از یک درصد آراء را در شوراهای محلی و ۰.۲۹ درصد آراء را در انتخاب شهرداران به دست آورد. 

«اتحاد برای وحدت رومانیایی‌ها» خود را به عنوان یک حزب فوق‌العاده محافظه‌کار، ضدمهاجرت و ضدماسک صورت تعریف کرده است. 

در ماه سپتامبر، رهبران این حزب پس از سازماندهی تظاهرات ضدماسک در میدان ویکتوری در بخارست، با انتقاد از تصمیم دولت برای اجباری کردن پوشیدن ماسک در فضاهای عمومی، مورد توجه مردم قرار گرفتند. 

این حزب هدفش را تبدیل به حزبی برای «اتحاد رومانیایی‌ها برای خدمت به منافع رومانیایی‌ها» براساس «چهار رکن خانواده، میهن، ایمان و آزادی» اعلام کرده است.

© The Independent