نگرانی سازمان ملل از موشک‌های بالستیک ایران

آنتونیو گوترش از ایران خواست به اجرای کامل توافق هسته‌ای بازگردد

با توجه به نگرانی جهانی درباره موشک‌های بالستیک ایران، دبیر کل سازمان ملل خواستار  تلاش برای حل این موضوع شد - Eskinder DEBEBE / UNITED NATIONS / AFP

دبیرکل سازمان ملل متحد از ایران خواست تا نگرانی‌های مطرح شده درباره برنامه‌های هسته‌ای و موشک‌های بالستیک خود را برطرف کرده و به «اجرای کامل» توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ خود با پنج به‌علاوه یک، بازگردد.

آنتونیو گوترش نسبت به خروج دونالد ترامپ از برجام در سال ۲۰۱۸ و همچنین از تصمیم ایران به نقض توافق غنی‌سازی اورانیوم، ابراز تأسف کرد.

در همین رابطه اسوشیتد پرس، به نقل از گوترش نوشت که اجرای توافقنامه هسته‌ای نشان‌دهنده اثربخش بودن سیاست چندجانبه‌گرایی، دیپلماسی و گفتگو برای جلوگیری از توسعه سلاح‌های هسته‌ای است.

اما دونالد ترامپ در مبارزات انتخاباتی سال ۲۰۱۶، از برجام، به‌عنوان «بدترین توافق» نام برد و آن را به عنوان ابزاری تبلیغاتی استفاده کرد. او نهایتاً در سال ۲۰۱۸ به طور یک‌جانبه از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت ترامپ معتقد است، به دلیل اینکه محدودیت‌های فعالیت هسته‌ای ایران در برجام، به‌تدریج منقضی می‌شود و به این کشور اجازه می‌دهد تا در نهایت سلاح‌های اتمی تولید کند، یک توافق ناقص است.

اما سایر طرف‌های باقیمانده برجام یعنی روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان؛ و همچنین اکثریت‌قریب‌به‌اتفاق شورای امنیت، اقدام ایالات متحده در خروج از برجام را غیرقانونی خواندند.

بااین‌وجود نگرانی‌های ایالات متحده و همچنین طرف‌های اروپایی، خصوصاً در زمینه به پایان رسیدن محدودیت‌های خریدوفروش سلاح توسط ایران، همچنان باقی است.

ایران و اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد به‌اضافه آلمان، در سال ۲۰۱۵، پس از مذاکراتی طولانی به توافقنامه‌ای دررابطه‌با مسائل هسته‌ای ایران دست پیدا کردند که به برجام موسوم است. بر اساس این توافق ایران متحد شد تا فعالیت‌های هسته‌ای خود را کاهش و آن را تحت کنترل آژانش بین‌المللی انرژی هسته‌ای قرار دهد. در سوی مقابل هم قرار شد تحریم‌های اقتصادی علیه این کشور رفع شود و مشوق‌هایی نیز به ایران ارائه شد.