روایت جدید: «هوش مصنوعی» قاتل فخری‌زاده است

به نظر می‌رسد، خبرگزاری تسنیم نزدیک به سپاه، روایت مورد اجماع از کشته شدن فخری‌زاده را مننتشر کرده باشد

با گذشت ۱۰ روز از کشته شدن فخری‌زاده، روایت‌های متناقض و متعددی از نحوه انجام عملیات منتشر شده است-RANIAN DEFENCE MINISTRY / AFP

با گذشت ۱۰ روز از کشته شدن محسن فخری‌زاده هنوز گزارش رسمی وزارت اطلاعات درباره نحوه انجام این عملیات منتشر نشده، اما در جدیدترین روایت غیر رسمی پای «هوش مصنوعی» به میان آمده است.

چهره کلیدی برنامه‌های هسته‌ای-نظامی جمهوری اسلامی جمعه، هفتم آذرماه در منطقه آبسرد دماوند کشته شد. در حالی که گزارش‌های اولیه به روشنی از حضور افرادی در محل برای کشتن فخری‌زاده و درگیری با محافظان او حکایت داشت و بحث «نفوذ و رخنه امنیتی» مطرح شد، روایت‌ها به سرعت به سمت «حذف عامل انسانی» و خارج کردن سپاه از سیبل انتقاد‌ها تغییر مسیر داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در تازه‌ترین روایت که خبرگزاری تسنیم (نزدیک به سپاه) عنوان «جزئیات دقیق از نحوه شهادات فخری‌زاده» را برای آن انتخاب کرده، علی فدوی، جانشین فرمانده کل سپاه ادعا می‌کند «۱۱ پاسدار همراه شهید بودند و تروریستی در صحنه نبود.» روایتی متناقض با گزارش‌های اولیه از درگیری در صحنه عملیات. همچنین در حالی که فدوی ادعا می‌کند ۱۱ پاسدار همراه فخری‌زاده بوده‌اند، تنها از یک نفر به عنوان حامد اصغری به عنوان سرتیم محافظان او نام برده می‌شود و گزارش‌های متناقضی در مورد مرگ او و انجام جراحی موفقیت‌آمیز و زنده بودن این محافظ منتشر شده است. در هیچ یک از گزارش‌های قبلی به دیگر محافظان اشاره نشده و گفت‌و‌گویی نیز در رسانه‌ها با آنها انجام نشده است.

فدوی در ادامه ادعا می‌کند که «تیربار به صورت ماهواره‌ای و آنلاین کنترل می‌شد و ۱۳ تیر شلیک شد که ۴-۵ تیر به فخری‌زاده برخورد می‌کند». او ادعا می‌کند که این تیربار با استفاده از «هوش مصنوعی» چهره فخری‌زاده را شناسایی کرده است.

برخی کارشناسان در مورد استفاده از «هوش مصنوعی» برای کشتن فخری‌زاده ابراز تردید کرده‌اند. همچنین در گزارش‌های اولیه که به طور رسمی تایید نشده، به این نکته اشاره شده بود که یکی از عوامل این عملیات به طور مستقیم «فخری‌زاده را از خودرو بیرون می‌کشد و به او تیر خلاص را شلیک می‌کند».

فدوی در نهایت دلیل مرگ فخری‌زاده را «قطع نخاع و خونریزی» اعلام می‌کنند و می‌گوید انفجار خودروی نیسان برای از بین بردن مجموعه حفاظت انجام شده است.

روز گذشته، رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران نیز به «استفاده از تجهیزات الکترونیکی پیشرفته و هدایت ماهواره‌ای» در این عملیات اشاره کرده بود.

با توجه به بیان این اظهارات از زبان جانشین فرمانده سپاه و انتشار آن در خبرگزاری تسنیم، به نظر می‌رسد این روایت پس از ۱۰ روز، روایتی باشد که سپاه و کانون‌های قدرت در جمهوری اسلامی در مورد آن به اجماع نظر رسیده‌اند.

البته همچنان گزارش رسمی وزارت اطلاعات در این مورد منتشر نشده است و تردید‌ها و ابهام‌های زیادی در این زمینه مطرح است.