بایدن پس از دریافت نخستین گزارش‌های محرمانه: مساله ایران «خیلی دشوار» است

«نمی‌توانیم اجازه‌دهیم که ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند»

جو بایدن قبلا از دونالد ترامپ به دلیل خروج از برجام انتقاد کرده بود-CHANDAN KHANNA / AFP

در حالی که برخی ناظران براین باورند کشته شدن چهره کلیدی برنامه‌های هسته‌ای-نظامی جمهوری اسلامی اقدامی در جهت جلوگیری از انجام مذاکره بین ایران و آمریکا است، جو بایدن برآورد تاثیر کشته شدن محسن فخری‌زاده بر پیچیده‌تر شدن تعامل با ایران را «دشوار» و به طور کلی مساله ایران را «خیلی سخت» توصیف کرد.

رئیس‌جمهور منتخب آمریکا (بنابر اعلام رسانه‌ها)، که در کارزار انتخاباتی و مناظره‌های انتخاباتی کمتر جزئیاتی از نحوه برخورد با ایران ارایه داده و به کلی‌گویی در این زمینه بسنده کرده بود، اکنون با روشن‌تر کردن خطوط سیاست خود در مقابل جمهوری اسلامی می‌گوید: «نمی‌توانیم اجازه‌دهیم که ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند.»

بایدن که پیش‌تر تنها بر بازگشت به برجام و لغو تحریم‌ها تاکید داشت، اکنون با دریافت نخستین دور از گزارش‌های امنیتی و محرمانه موضع گیری‌های محافظه‌کارانه‌تری در این زمینه از خود نشان می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر توماس فریدمن، ستون‌نویس مشهور نیویورک‌تایمز در یادداشتی خطاب به «جوی عزیز» نوشته بود دیگر «فقط مساله هسته‌ای ایران» مطرح نیست و باتوجه به تحولات اخیر، فاکتورهای منطقه‌ای در تعامل با ایران اهمیت بیشتری پیدا کرده‌اند.

بایدن که پیش‌تر از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا به دلیل خروج از برجام انتقاد می‌کرد، اکنون این موضوعات را «بسیار دشوار» توصیف می‌کند.

او در گفت‌و‌گو با رویترز تاکید کرد که آمریکایی نمی‌تواند این «کار بسیار دشوار را به تنهایی انجام دهد و باید بخشی از گروه بزرگتری باشد که نه تنها با ایران، بلکه با روسیه و چین بر سر طیف وسیع‌تری از موضوعات گفت‌و‌گو می‌کند.» دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور کنونی آمریکا نیز همواره تاکید داشت که باید در مورد موضوعاتی فراتر از مساله هسته‌ای از جمله برنامه‌های موشکی و ماجراجویی‌های منطقه‌ای با ایران مذاکره کرد.

بایدن اخیرا نیز به نیویورک‌تایمز گفته بود «با کمک شرکا و متحدان محدودیت‌های هسته‌ای و موشکی علیه ایران را تمدید و تشدید می‌کند».

کامالا هریس، معاون او نیز به طور روشن به اولویتی به عنوان امنیت اسرائیل برای آمریکا اشاره کرده است.