ترس از کرونا و شورش در زندان سریلانکا: هشت کشته و بیش از پنجاه زخمی

زندانیان می‌خواستند کنترل زندان را به دست بگیرند و فرار کنند

دست کم ۵۰ نگهبان نیز به این ویروس مبتلا شده‌اند ـ  LAKRUWAN WANNIARACHCHI / AFP

پس از بالا گرفتن اعتراضات به افزایش ابتلا به کووید-۱۹ در زندانی در سریلانکا، نگهبانان با شلیک گلوله برای کنترل شورش در زندان، هشت زندانی را کشتند و ۵۵ نفر را به شدت زخمی کردند. 

در هفته‌های اخیر اعتراضاتی در زندان‌های سریلانکا رخ داد که ناشی از افزایش موارد ابتلا و تلفات کرونا در این تأسیسات پرجمعیت بوده است. 

به گفته سخنگوی پلیس، آجیتا روحانا، درگیری‌های روز یکشنبه در زندان ماهارا در ۱۵ کیلومتری شمال کلمبو، از کنترل خارج شد. او گفت نگهبانان وقتی دیدند «ناآرامی‌» زندانی‌ها به «شورش» تبدیل می‌شود، سعی کردند اوضاع را دوباره تحت کنترل خود درآورند. 

به گزارش مقامات، زندانیان که می‌خواستند کنترل زندان را به دست بگیرند و سعی بر فرار داشتند، از سوی نگهبانان مورد هدف قرار گرفتند. زندانیان، ساختمان و اموال زندان را از جمله دفتر نگهبانان تخریب کردند. در این درگیری‌ها، دو نگهبان به شدت آسیب دیدند. 

شلتون پرارا، رئیس بیمارستان راگاما که زندانیان را برای درمان به آن جا بردند، گفت: «اکثر زندانیانی که در درگیری‌های زندان ماهارا زخمی شدند در وضعیت وخیمی قرار دارند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اعتراضات در شرایطی رخ می‌دهد که هزار زندانی از پنج زندان با آزمایش مثبت کووید-۱۹ روبه‌رو شدند و دو نفر تاکنون جان باخته‌‌اند. دست کم ۵۰ نگهبان نیز به این ویروس مبتلا شدند. 

گروه‌های مدافع حقوق بشر از بابت شلوغی زندان‌ها، که بیش از ۲۶ هزار زندانی را در تأسیساتی که ظرفیت کل آن‌ها ده هزار نفر است جا داده‌اند، اظهار نگرانی کرده‌اند. 

زندانیانی پس از مواجهه با افزایش موارد ابتلا برای درخواست آزادی مشروط دست به اعتراض زدند. دو زندانی دیگر نیز در درگیری‌های مشابه در زندانی دیگر کشته شدند. 

سناکا پررا، وکیل حقوق بشر مدافع زندانیان گفت پس از بی‌توجهی به درخواست رسیدگی به مشکل زندانیان، از جمله جدا کردن مبتلایان از بقیه و بهتر کردن امکانات آزمایش‌گیری، بسیار ناامید شده است. 

ابتلا به ویروس کرونا در سریلانکا پس از دو شیوع جدی در طول ماه گذشته، یکی در یک کارخانه پوشاک و دیگری در بازار ماهی، بالا گرفت. براساس آمار دانشگاه جانز هاپکینز، دو شیوع اخیر موجب ابتلای نزدیک به ۱۹ هزار و ۵۰۰ نفر شدند که مجموع کل مبتلایان کشور را به حدود ۲۳ هزار نفر رساند.

© The Independent

بیشتر از جهان