از روز تحلیف بایدن، ترامپ کارزار انتخاباتی ۲۰۲۴ را شروع می‌کند

«ترامپ می خواهد بیشترین اختلال را در این مراسم ایجاد کند»

 دونالد ترامپ در مراسم تحلیف سال ۲۰۱۶ در کنار باراک اوباما - JIM WATSON / AFP

گزارش‌ها حاکی است که دونالد ترامپ در نظر دارد با راه‌اندازی کارزار انتخاباتی ۲۰۲۴ خود در همان روز سوگند ریاست‌جمهوری جو بایدن، در دوره پس از خروج از کاخ سفید نیز توجه افکارعمومی را همچنان به سوی خود جذب کند.

ترامپ که هنوز هم به شکست اعتراف نکرده است و شاید هرگز این کار را نکند، در روز شکرگزاری با این پرسش روبه‌رو شد که آیا در مراسم سوگند بایدن در روز ۲۰ ژانویه شرکت می‌کند؟

او پاسخ داد: «هنوز نمی‌خواهم اعلام نظر کنم. منظورم این است که پاسخ را می‌دانم. راستش را بخواهید جواب را می‌دانم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روزنامه دیلی بیست روز شنبه با اشاره به سه منبع آگاه که حضور ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴ را تایید  کرده‌اند، نوشت که دو تن از این افراد گفته‌اند او در نظر دارد در روز معارفه بایدن، برنامه‌ای را به اجرا درآورد تا بیشترین اختلال را در آن مراسم ایجاد کند.

با توجه به اظهارات این دو منبع آگاه که مستقیما از موضوع اطلاع دارند، رئیس‌جمهوری خصوصی به آنها گفته است که حتی اگر بایدن در کاخ‌سفید باشد، او همچنان در کانون توجهات باقی خواهد ماند،  چرا که از دید رسانه‌ها، بایدن «کسالت‌آور» است.

روز نهم نوامبر، پایگاه خبری آکسیوس جزو اولین مراکزی بود که خبر داد ترامپ به فکر شرکت در انتخابات ۲۰۲۴ است. در صورت موفقیت، این امر او را به دومین فردی در تاریخ آمریکا بدل می‌کند که در دو دوره ریاست‌جمهوری ناپیوسته خدمت کرده‌اند. پیشتر، گراور کلیولند، بیست‌ودومین و بیست‌وچهارمین رئیس‌جمهوری بود که در سال‌های ۱۸۸۴ و ۱۸۹۲ انتخاب شد.

کاخ سفید در این مورد هیچ اظهارنظری نکرده است.

ترامپ مصمم است که کاخ سفید را تحویل ندهد و سعی دارد از طریق دادگاه، به قول خودش «رای را برگرداند.»

روز جمعه، زمانی که قاضی منصوب ترامپ در دادگاه تجدیدنظر پنسیلوانیا حکم کوبنده‌ای در مورد پرونده آنها صادر کرد، آخرین ضربه به اقدامات وی وارد آمد. قاضی استفانوس بیباس، از طرف سه قاضی هیئت تجدیدنظر دادگاه شعبه سوم، که همگی از منصوبان جمهوری‌خواه هستند، نوشت: «رای‌دهندگان هستند که رئیس‌جمهوری را انتخاب می‌کنند نه وکلا. برگه‌های رای برای انتخابات تصمیم می‌گیرند، نه گزارش‌ها.»

جینا آلیس، یکی از وکلای ترامپ، توییت کرد که برای حل مشکل به دادگاه عالی رجوع خواهند کرد (گرچه بسیاری از کارشناسانی حقوقی اعتقاد دارند که بعید است دادگاه عالی پرونده را قبول کند).

بحث شرکت رئیس‌جمهوری در انتخابات ۲۰۲۴ از سوی دستیاران وی، پذیرش تاکتیکی این واقعیت تلقی شده است که پرونده حقوقی او راه به جایی نخواهد برد. این موضوع همچنین راهی برای منحرف کردن توجه‌ وی از شکست در انتخابات است و چنان که از خبرها برمی‌آید، شخصیت‌هایی چون جرد کوشنر، دامادش، و ایوانکا، دخترش،  در تلاش هستند که او را با این واقعیت که بالاخره باید کاخ سفید را ترک کند، آشتی دهند.

به گزارش دیلی بیست، تصمیم به شرکت در انتخابات ۲۰۲۴ در میان هواداران ترامپ از هم اکنون انگیزه‌هایی را برانگیخته است.

بلومبرگ روز پنجشنبه خبر داد که پیشتر و در ماه جاری، رئیس‌جمهوری در یکی از جلسات کاخ‌سفید با شرکت مایک پنس، معاون اول، مایک پومپئو، وزیر خارجه، و رابرت اُ براین، مشاور امنیت‌ملی، گفته است که اگر نتایج انتخابات ۲۰۲۰ به نفع او تغییر نکند، قصد دارد در انتخابات ۲۰۲۴ شرکت کند.

به گزارش بلومبرگ، آقای اُ براین گفته است: «اگر چنین کاری بکنید، فکر می‌کنم این نظر همه ما در این اتاق باشد، ما صد در صد در کنار شما خواهیم بود.»

بعید است که تمام این افرادی که در این جلسه حضور داشتند، شخصا از این اظهارنظر راضی بوده باشند. شرکت رئیس‌جمهوری در انتخابات ۲۰۲۴، احتمالا بلندپروازی‌های مایک پمپئو و  مایک پنس را با مشکل روبه‌رو می‌کند. حتی دونالد ترامپ پسر، پسر رئیس‌جمهوری، هم از هشتگ «ترامپ پسر ۲۰۲۴» خیلی خوشش می‌آید و خود را حریفی قابل می‌داند.

آیا رئیس‌جمهوری می‌تواند یک نیروی سیاسی فعال باقی بماند و آیا تمایلی به این کار دارد؟ هنوز معلوم نیست.

ترامپ در روز معارفه خود در سال ۲۰۱۷، فرم شرکت در انتخابات ۲۰۲۰ را به امضای کمیسیون انتخابات فدرال رساند.

© The Independent

بیشتر از جهان