کمالوندی: عوامل پشت انفجار نطنز و ترور فخری‌زاده یکی هستند

«دسترسی بازرسان آژانس باید در حدود تعریف شده و متعارف انجام شود»

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران-ATTA KENARE / AFP

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران روز شنبه عوامل پشت ترور روز گذشته محسن فخری‌زاده از مدیران ارشد و کلیدی برنامه‌های هسته‌ای و تسلیحاتی جمهوری اسلامی و انفجار تیر ماه گذشته در تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم نطنز را یکی دانست و گفت به نظر می‌رسد که اسرائیل در آنها نقش دارد.

به گزارش ایرنا، بهروز کمالوندی در مورد دسترسی آژانس بین المللی انرژی اتمی به مراکز اتمی و برخی تردیدها در ایران در مورد درز اطلاعات از سوی بازرسان این نهاد هسته‌ای سازمان ملل متحد گفت، «اینها را نباید خیلی به هم مرتبط کرد؛ اگرچه ممکن است در بعضی موضوعات بی‌ارتباط نباشد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وی با بیان این که اینها مسائلی نیستند که سازمان بخواهد رأساً تصمیم بگیرد و تغییر در دسترسی بازرسان آژانس نیازمند تصمیم‌گیری در سطوح عالی است، گفت در ارتباط با بحث دسترسی‌ها، سازمان انرژی اتمی ایران مراقب است این اقدامات «در حدود تعریف شده و متعارف» انجام شوند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران دوم شهریور ماه گفت بررسی‌های اولیه «خرابکارانه بودن» حادثه انفجار در سایت نطنز را تایید می‌کند و اضافه کرد، «این که این انفجار چگونه صورت گرفته و با چه موادی انجام شده و جزئیات آن چیست، مسئولان امنیتی در وقت مناسب اعلام خواهند کرد.»

با وجود برخی گمانه‌زنی‌ها در مورد نقش اسرائیل در انفجار تاسیسات نطنز، جمهوری اسلامی ایران هنوز به طور رسمی اتهامی را علیه اسرائیل مطرح نکرده است. در مورد ترور روز جمعه محسن فخری‌زاده در آبسرد دماوند نیز مقام‌های ایرانی با احتیاط از احتمال دست داشتن اسرائیلی‌ها می‌گویند.

روزنامه اسرائیلی اورشلیم پست شهریور ماه گذشته در گزارشی حادثه نطنز را «پیامی» با مضمون قاطعیت در مقابله با فعالیت‌های اتمی ایران توصیف کرد و نوشت، این حمله یک پیام بازدارنده بود، مبنی بر این که پیشرفت در مسیر دستیابی به سلاح هسته‌ای و عبور از خط‌قرمزها تحمل نمی‌شود.

ایران موجودیت اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد. اسرائیل نیز ایران را بزرگترین تهدید علیه امنیت خود می‌داند و هشدار داده که هرگز نخواهد گذاشت تهران سلاح هسته‌ای داشته باشد؛ با این حال اتهام دست داشتن در حملات یک دهه اخیر علیه تاسیسات و مسئولان هسته‌ای ایران را رسما رد یا تایید نکرده است.

بیشتر از