دادگاه نیکولاس سارکوزی رئیس جمهور سابق فرانسه

او از زمان ترک ریاست جمهوری در سال ۲۰۱۲ چندین بار تحت بازجویی‌های قضایی قرار گرفته است

نیکولاس سارکوزی، رئیس جمهور سابق فرانسه - ERIC PIERMONT / AFP

رئیس جمهور سابق فرانسه، نیکولاس سارکوزی، پس از یک دوره طولانی انتظار، به اتهام فساد و اعمال نفوذ در جلسه دادگاه حاضر شد ولی جلسه به دلیل معاینه یکی از متهمان مشکوک به کرونا، پس از نیم ساعت به حالت تعلیق درآمد. 

این سیاستمدار ۶۵ساله در پاسخ به اتهاماتی در دادگاه پاریس حاضر شد که او را به تلاش برای کسب غیرقانونی اطلاعات از نظام قضایی در رابطه با تحقیقاتی مربوط به خود در سال ۲۰۱۴ متهم می‌کند. 

سارکوزی، وکیلش تیری هرزوگ و قاضی گیلبرت آزیبرت، در صورت محکومیت همگی با ده سال حبس و جریمه یک میلیون یورویی مواجه خواهند شد. آن‌ها هر گونه تخلفی را رد می‌کنند. 

دادگاه مزبور که برای اولین بار یک رئیس جمهور فرانسوی را به اتهام فساد فرا می‌خواند، روز دوشنبه در غیاب آقای آزیبر تشکیل شد ولی وکیل او به دلیل بیماری خواستار به تعویق انداختن جلسه دادگاه شد. 

پس از آن که وکیل آقای آزیبرت استدلال آورد که همه‌گیری کرونا سفر و حضور فیزیکی موکلش را در دادگاه با خطر زیادی مواجه می‌کند، قاضی پذیرفت دادگاه را تا پنج‌شنبه به تعویق بیندازد مشروط بر آن که گزارش پزشک معتمد ارائه شود. 

این دادگاه اولین سری جلسات متعدد این سیاستمدار بانفوذ است. او از زمان ترک ریاست جمهوری در سال ۲۰۱۲ چندین بار تحت بازجویی‌های قضایی قرار گرفته و بارها تقاضای رد اتهامات گوناگون خود را کرده است. او و حزب راست مرکزی متبوعش، «جمهوری‌خواهان»، این تحقیقات را با انگیزه سیاسی می‌دانند. 

سارکوزی و هرزوگ متهم هستند به آزیبرت قول شغلی را در موناکو داده‌اند تا در مقابلش اطلاعاتی را فاش کند که مربوط به تحقیقات بر سر کمک مالی پولدارترین زن فرانسه، لو اورئال وارث لیلیان بتانکور، در جریان کارزار انتخاباتی ریاست جمهوری ۲۰۰۷ بوده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بازجویان برای بررسی اتهام کمک مالی لیبی به کارزار انتخاباتی سال ۲۰۰۷ سارکوزی، از سال ۲۰۱۳ شروع به شنود مکالمات تلفنی بین سارکوزی و هرزوگ کردند. 

تیم تحقیق اعلام کرد که دریافته‌اند سارکوزی و هرزوگ هنگام مکالمات خصوصی، از ترس شنود از تلفن‌های همراه محرمانه‌ای استفاده می‌کردند که تحت نام مستعار «پل بیسموت» ثبت شده بودند. 

دادستان‌ها گفته‌اند شنود مکالمات نشان می‌دهد که این زوج در چند فقره درباره تماس با آقای آزیبرت گفت‌وگو کرده‌اند. آزیبرت قاضی دادگاه تجدید نظر جنایی فرانسه است که از پرونده بتانکور به خوبی اطلاع داشت. 

آن‌ها مدعی هستند آقای سارکوزی (که از ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۲ رئیس جمهور بود) در مقابل اطلاعات محرمانه، به آزیبرت پیشنهاد شغلی را در موناکو داده است. سارکوزی در گفت‌وگویی با تلویزیون بی‌اف‌ام در ماه جاری گفت که آزیبرت هیچ گاه به این شغل دست نیافت. 

سارکوزی به این شبکه تلویزیونی گفت: «دوست ندارم من را به کاری متهم کنند که انجام نداده‌ام. فرانسه باید بداند… که من آدم فاسدی نیستم.» 

رئیس جمهور سابق با متهم کردن قضات به نقض حقوق وکیل و موکل از طریق انجام شنود، مدعی آزار و اذیت قضایی شده است. 

با این که اتهام بتانکور علیه سارکوزی رفع شده است، ولی اتهام فساد و اعمال نفوذ هنوز باقی است. 

به اعتقاد قاضی‌های بازجویی، در یک معامله به محض این که طرف پیشنهادی بدهد، یک تخلف قانونی رخ داده است حتی اگر تعهد طرفین به سرانجام نرسیده باشد. 

سارکوزی که در حضور ده‌ها خبرنگار در میان وکلا و محافظانش به دادگاه رسید، گفت که با روحیه «مبارزه‌طلبانه» وارد دادگاه می‌شود. 

از جمله دیگر اتهاماتی که به او وارد شد، ادعاهایی است که موجب شدند بازجویان برای مکالمات او شنود بگذارند. این اتهامات مربوط به کمک مالی غیرقانونی به کارزار انتخاباتی ۲۰۰۷ اوست که گفته می‌شود از سوی معمر قذافی، دیکتاتور لیبی، صورت گرفته است. 

این اتهاماتی که او رد می‌کند، تلاش او را برای بازگشت به انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۷ تحت‌الشعاع قرار داد و پس از این که حزبش حاضر نشد او را به عنوان کاندید حزب معرفی کند، از سیاست کناره‌گیری کرد. 

با این حال، او در سال‌های اخیر احتمالا محبوب‌ترین شخصیت فرانسه در میان طرفداران جناح راست بوده است. کتاب خاطرات او به نام «عصر طوفانی» که تابستان امسال منتشر شد، چند هفته جزو پرفروش‌ترین کتاب‌های فرانسه بود. 

جلسات دادگاه قرار است تا ۱۰ دسامبر ادامه پیدا کند. 

دادگاه پاریس که جلسات آن هم‌زمان شده با دادگاه حملات سال ۲۰۱۵ به دفتر چارلی ابدو، تحت تدابیر شدید امنیتی قرار گرفته است. 

گزارش بیشتر از خبرگزاری‌ها

© The Independent

بیشتر از جهان