جشنواره فیلم «لاجورد» در میان بمب و خمپاره گشایش یافت

کابل همزمان با افتتاح این جشنواره‌ روزی سخت را سپری کرد

شهروندان کابل، پایتخت افغانستان، دیروز از یک سو صدای شلیک خمپاره را می‌شنیدند و از سوی دیگر نوای موسیقی جشنواره فیلم به گوش‌شان می‌رسید.

جشنواره ملی فیلم «لاجورد» در افغانستان روز شنبه با حضور سینماگران، فیلمسازان و هنرمندان در کابل افتتاح شد.

در این جشنواره که به ابتکار نهاد افغان‌فیلم وزارت اطلاعات و فرهنگ برگزار شده است، ۷۷ فیلم در ژانر داستانی، مستند و انیمیشن در ۹ مکان مختلف در شهر کابل به نمایش گذاشته می‌شوند و این جشنواره تا ۱۰ روز ادامه دارد.

در جشنواره فیلم ملی لاجورد افغانستان ۲۱۰ فیلم به رقابت می‌پردازند و از میان آنها ۵۵ فیلم برگزیده می‌شود. این فیلم‌ها تا دهم آذر در سینماهای آریانا، نما رسانه، آی‌خانم، دانشگاه‌‌های دنیا و غالب، دبیرستان عالی معرفت، رستوران تاج‌بیگم و باغ زنانه، به نمایش درخواهند آمد.

این دومین جشنواره فیلمی است که در هفته گذشته در کابل افتتاح می‌شود. بسیاری از فیلم‌هایی که به این جشنواره راه یافته‌اند، محصول سینمای افغانستان هستند.

کابل همزمان با افتتاح این جشنواره،‌ روزی سخت را سپری کرد. ۲۳ موشک به نقاط مختلف این شهر اصابت کرد که جان دست‌کم ۱۰ تن را گرفت و بیش از ۳۰ تن دیگر را مجروح کرد.

صحرا کریمی، رئیس نهاد افغان‌فیلم می‌گوید: «با این که آغاز امروز با پرتاب تعدادی زیاد راکت به گوشه و‌ کنار شهر کابل همراه بود و با وجود اوضاع امنیتی نابسامان، بسیاراحتمال می‌رفت که مراسم افتتاحیه جشنواره لاجورد، نخستین جشنواره ملی فیلم افغانستان، لغو شود اما ما هنرمندان و فیلمسازان به این آسانی تسلیم‌پذیر نیستیم.»

در مراسم گشایش این جشنواره مقام‌های دولتی، نویسندگان و مهمانان خارجی از جمله نرگس آبیار، کارگردان و نویسنده ایرانی نیز حضور داشتند.

رولا غنی، بانوی نخست افغانستان هم که از طریق مجازی در برنامه افتتاحیه شرکت کرده بود، سینماگران کشور را به ترویج فرهنگ اصیل افغانی به وسیله فیلم‌سازی تشویق کرد.

در این مراسم از سعید اورکزی، زبیده سحر و میرهاشم ابیر، هنرمندان سابقه‌دار کشور نیز تقدیر به عمل آمد و تندیس «زرین لاجورد» به آنها اهدا شد.

این جشنواره در شرایطی برگزار شده‌ است که سینمای افغانستان به تازگی می‌کوشد از میان خاک و آوار قد برافرازد. در ۲۰ سال گذشته، فیلم‌های زیادی از افغانستان در سطح بین‌المللی مطرح شده است که برخی از این فیلم‌ها در همکاری نزدیک با سینمای ایران تولید شده‌اند.

صحرا کریمی، کارگردان برجسته افغانستان چندی است به ریاست افغان‌فیلم برگزیده شده است و تغییراتی اساسی در این نهاد که مسئول نظارت و تولید فیلم‌های ملی است به وجود آورده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سابقه هنر سینما در افغانستان به اوایل سده ۲۰ میلادی بازمی‌گردد، اما هنر هفتم از همان ابتدا با موانع و مشکلاتی در این کشور سنتی مواجه شد. حلقه‌های قدرتمند دولتی و گروه‌های مذهبی دل خوشی از راه یافتن سینما به افغانستان نداشتند؛ از این رو سینمای افغانستان در مقایسه با سینماهای سایر کشورهای منطقه مانند ایران و هند و پاکستان، بسیار عقب افتاد.

نخستین فیلم در افغانستان در پغمان اکران شد. بعدتر به دستور امان‌الله‌خان، شاه اصلاح‌طلب افغانستان، اولین سینما در شهر کهنه کابل ساخته و افتتاح شد که با نام «سینما بهزاد» فعالیت می‌کرد.

«عشق و دوستی» نیز اولین فیلم ساخته افغانستان، اثر «لطیف رشید» است. این فیلم در سال ۱۹۴۶ ساخته شد. عشق و دوستی که اکنون برای بسیاری «میوه‌ای ممنوعه» شده و درهای سینماها هم سال‌ها است به دلیل نبود امکانات و رفاه لازم، به روی خانواده‌ها و زنان بسته است.

بیشتر از