وزیران زن: اشرف غنی چه زنانی را برای کابینه در نظر گرفته است؟ 

زنان افغانستان در دو دهه گذشته رشد چشمگیری در بخش‌های سیاسی داشته‌اند

معصومه خاوری نخستین وزیر زن و در مقام وزارت مخابرات وفناوری أفغانستان- عکس از وزارت مخابرات و فناوری معلوماتی

معصومه خاوری با کسب  ۱۵۴ رای اعتماد از سوی مجلس نمایندگان افغانستان، توانست به عنوان نخستین وزیر زن و در مقام وزارت مخابرات وفناوری أفغانستان، به کابینه دولت فعلی راه یابد. او اولین زنی است که از میان چهار وزیر پیشنهادی زن در کابینه فعلی افغانستان، توانست تایید پارلمان را کسب کند. کریمه حامد فاریابی، سرپرست وزارت اقتصاد، حسینه صافی، سرپرست وزارت أمور زنان، و رنگینه حمیدی، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، نیز از طرف اشرف غنی، رئیس جمهوری کشور، برای توازن کابینه به عنوان وزرای پیشنهادی معرفی شده‌اند و قرار است به زودی برای گرفتن رای اعتماد راهی پارلمان شوند. 

اشرف غنی تعهد کرده بود که دستکم ۴ تن از ۲۴ وزیر کابینه دولت دومش را از میان زنان برخواهد گزید. یکی از دلایل تاخیر در معرفی کابینه هم این بوده است که جناح‌های تشکیل دهنده دولت افغانستان نمی‌توانستند به جای مردان، زنان را به عنوان وزیر پیشنهاد دهند. 

اما این زنان در سطوح مختلف مدیریتی چه تجربیاتی دارند؟

معصومه خاوری، متولد ایران است. زادگاه اصلی‌اش شهرستان دره‌صوف بالا در استان شمالی سمنگان است.  او نمایندگی مردم استان سمنگان در مجلس نمایندگان را در کارنامه دارد و مشاور پیشین ریاست اجرایی در حکومت وحدت ملی بود. خانم خاوری در سال ۲۰۱۸ هم  بار دیگر نامزد مجلس نمایندگان شد، ولی به دلیل داشتن «گروه مسلح غیرقانونی» از فهرست حذف شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

معصومه خاوری مدتی در ایران مهاجر بود و دبستان و دبیرستان را در مهاجرت به اتمام رسانید. او سپس در رشته علوم فناوری پزشکی در ترکیه درس خواند و از دانشگاه آنکارا مدرک لیسانس دریافت کرد. 

خانم خاوری از تیم انتخاباتی عبدالله عبدالله، رقیب آقای غنی در انتخابات سال ۲۰۱۹ افغانستان است. در پایان آن انتخابات که دو پیشتاز یکدیگر را به تقلب متهم کردند، سرانجام توافق شد که مقام‌های کلیدی حکومتی بین دو طرف تقسیم شود. محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان که از تیم انتخاباتی آقای عبدالله بود، معصومه خاوری را برای وزارت مخابرات و فناوری معرفی کرد. 

حسینه صافی که برای وزارت امور زنان در نظر گرفته شده است، وزیر پیشین اطلاعات و فرهنگ و رئیس پیشین شبکه زنان افغان است. او به دفتر بانوی اول نزدیک است. 

رنگینه حمیدی نیز که نامزد وزارت معارف است، متولد قندهار است و در آمریکا تحصیل کرده است. او نیز مدیریت نهادهای غیردولتی در زمینه آموزش و پرورش را در کارنامه دارد. 

چهارمین فرد در این فهرست، کریمه حامد فاریابی، پزشکی است که در یک خانواده ازبک در استان شمالی فاریاب به دنیا آمده است و از حمایت مارشال عبدالرشید دوستم برخوردار است. این سه وزیر پیشنهادی زن نیز در میان ۱۴ نفر باقی مانده، فردا یا پس‌فردا برای کسب رای اعتماد به مجلس می‌روند. 

زنان افغانستان در دو دهه گذشته رشد چشمگیری در بخش‌های سیاسی داشته‌اند و به مقامات بالا دست یافته‌اند. أفغانستان چندین قاضی، رئیس، و معاون وزیر زن دارد. اما این روزها این زنان بیشتر از هر زمان دیگر نگران از دست دادن حقوق و آزادی‌ها در روند مذاکرات صلح با طالبان افغانستان هستند.  

هرچند زنان افغانستان طرفدار صلح با گروه طالبان هستند، ولی بیم دارند که بهای صلح، حقوق و آزادی‌های زنان باشد. 

در میان ۲۱ اشتراک کننده در مذاکرات صلح افغانستان، فقط پنج زن در نظر گرفته شده‌اند که به نمایندگی از مردم أفغانستان، به ویژه زنان، در میز مذاکره با گروه طالبان چانه‌زنی و از حقوق زنان محافظت می‌کنند. اما بسیاری این تعداد را قانع‌کننده نمی‌دانند و خواهان افزایش بیشتر مشارکت زنان در مذاکرات صلح افغانستان هستند. 

بیشتر از