بریتانیا، بیشترین افزایش بودجه نظامی از پایان جنگ سرد

«وضعیت بین‌الملل بیش از هر زمان دیگری خطرناک و رقابتی است»

دفتر نخست وزیر بریتانیا ادعا می‌کند که این بودجه نظامی موجب خلق ۱۰ هزار شغل در سال خواهد شد -WAKIL KOHSAR  AFP

بوریس جانسون از یک بودجه نظامی خبر داد که بیشترین سرمایه‌گذاری بریتانیا در صنایع دفاعی از پایان جنگ سرد به این سو خواهد بود. 

این بودجه ۱۶.۵ میلیارد پوندی در اجرای وعده حزب محافظه‌کار در مرامنامه خود مبنی بر افزایش تورم ‌دررفته نیم درصدی در بودجه نظامی در طول همه سال‌های فعالیت مجلس کنونی اعلام می‌شود. 

دفتر نخست وزیر بریتانیا ادعا می‌کند که این بودجه نظامی موجب خلق ده هزار شغل در سال خواهد شد و موقعیت بریتانیا را به عنوان بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار نظامی در اروپا و دومین در ناتو بعد از ایالات متحده تقویت خواهد کرد. 

نخست وزیر بریتانیا می‌گوید: «من این تصمیم را میانه بحران کرونا گرفته‌ام، چرا که پاسداری از مرزهای کشور اولویت اول دولت است.» 

آقای جانسون میگوید: «وضعیت بین‌الملل هم‌اکنون بیش از هر زمان دیگری پس از پایان جنگ سرد خطرناک و رقابتی است. بریتانیا باید با وفاداری به تاریخ  خود، خود را برای ایستادن در کنار هم‌پیمانانش آماده کند. برای دستیابی به این مهم باید توانایی‌های نظامی خود را در همه زمینه‌ها ارتقا دهیم. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این فرصتی است برای پایان دادن به عقب‌نشینی از صحنه بین‌الملل، متحول کردن نیروهای مسلح، تقویت نفوذ جهانی و اتحاد ملی و پیشگامی در استفاده از فناوری‌‌های جدید برای دفاع از مردم و سبک زندگی بریتانیایی.» 

روز پنجشنبه، این بودجه در مجلس عوام رونمایی شد. گفته می‌شود وزیر خزانه‌داری ریشی سوناک تردیدهایی درباره این افزایش بودجه نظامی داشته است. اعتقاد بر این است که وزیر خزانه‌داری نظرش بر تصویب این بودجه برای وزارت دفاع تنها برای یک‌سال بوده است. 

گفته می‌شود که به دلیل نیاز به ارائه یارانه‌های مالی برای مقابله با ویروس کرونا، وزیر خزانه‌داری در حال افزایش مالیات‌ها و کاهش هزینه‌ها است. 

بن والاس، وزیر دفاع می‌گوید که این بودجه «اطمینان مالی مورد نیاز برای مدرن‌سازی تسلیحات، برنامه‌ریزی برای آینده و سازگاری با تهدیدات آتی» را برای وزات‌خانه او فراهم می‌کند. 

او می‌افزاید: «این بودجه نظامی موجب اشتغال‌زایی برای کارگران بریتانیایی می‌شود و به ما امکان می‌دهد تا در صنایع کشتی‌سازی و هوافضا سرمایه‌گذاری کنیم و موجب رونق اقتصادی در گوشه‌وکنار بریتانیا شویم. 

سال آینده یک فرصت عظیم برای این کشور محسوب می‌شود و صنایع دفاعی در خط مقدم ایجاد فرصت‌های شغلی خواهد بود و به ما کمک می‌کند تا خود را از رکود اقتصادی ناشی از کرونا بیرون بکشیم.» 

جان هیلی، وزیر دفاع دولت سایه از حزب کارگر، می‌گوید: «این نشانه مبارکی از رسیدگی به یک نیاز قدیمی برای ارتقا قابلیت‌های دفاعی بریتانیا پس از یک دهه افول است. 

از سال ۲۰۱۰ شمار نیروهای مسلح یک چهارم و هزینه‌های دفاعی بیش از هشت میلیارد پوند کاهش یافته است. بودجه دفاعی ۱۳ میلیارد پوند کسری دارد.» 

وزیر دفاع دولت سایه می‌گوید: «بریتانیا دانش کافی را در اختیار دارد تا در حوزه‌های جدید جنگ سایبری و فضایی پیشرو جهان باشد. اما این منوط به این است که دولت نقش خود را ایفا کند.» 

© The Independent